• petramedVanessa030519

förlossning o bb på karlskoga lasarett

Hej.
    jag är en fd karlskoging som kommer att flytta tillbaka till karlskoga lagom till att jag får mitt tredje barn.
    jag har fått mina 2barn i huddinge och första gången fick jag stanna mellan måndag till onsdag..
    alltså 2 dygn. med 2:an vart jag ombedd att åka hem efter ett dygn.lite tidigt tyckte jag. men ialafall..båda gångerna har min man fårr stanna kvar på bb.
    lika länge som mig o det har varit en självklarhet.

det jag vill veta nu är..
    hur länge brukar man få stanna på bb i kga?
    får pappan stanna?
    vad vet ni mer o kga bb?
    jag har bara varit där  o hälsat på andra o det var 7år sen sist..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-28 21:32:23:
    för att jag inte ska bli orolig i onödan o så så är det ni som har fött nyligen eller bara för några år sen som kanske kan ge mig bästa info..
  • Svar på tråden förlossning o bb på karlskoga lasarett
  • petramedVanessa030519

puffar

• babyboom24

Det beror lite på hur man gör, får man familjerum får pappan stnna lika länge som mamman och det innebär att pappan inte får jobba utan ska vara där och ta hand om mor och barn. På vanliga rum får inte pappan sova kvar om man ligger i dubbelrum men han har fri besökstid.
    Jag trivdes väldigt bra där, underbar personal och vi stannade i en vecka pga gulsot. Deras bubbelbad kan jag varmt rekomendera!
    Hela stället är mysigt och hemtrevligt, inte alls likt ett sjukhus.

• babyboom24

Jag tror inte de har ett visst antal dagar som man bara får stanna utan man åker hem när man vill. De flesta som låg där när jag var där låg 3 - 4 dygn.

• petramedVanessa030519

Okej .tror du att det är vanligt att fmailjerummen är fulla? finns det fler än ett?
    jag har varit inne på ett för typ 13 år sen.haha så gamla syskonbarn har jag..

Man känner sig kanske inte lika ivägen som på huddinge där jag är va att föda(låter som att jag har fött 10 ungar eller nått men 2 iallafall)

• petramedVanessa030519

oj får man stanna så många dagar.. vad skönt.. vi kände oss lite ivägen med sonen..
    för de räknade med att som omföderska så kunde man åka hem efter ett dygn..
    jag har många fördelar om jag föder där förståss.. fler från fmailjen/släkten som kan komma.. lättare med barnvakt o så.. bara jag som måste ställa in mig..

• babyboom24

Jag tror att man kan prelimenärboka ett familjerum, kan ju alltid be om det när du ringer förlossningen när det är dags.
    Jag hade bestämmt mig för att stanna tills pku-testet var gjort men det konstaterades att sonen hade gulsot så vi stannade i 1 vecka. Jag var lagom glad...

• petramedVanessa030519

jag kanske kan ringa o höra med dem när det är mer dags..
    fick ni åka till örebro då han hade gulsot?
    jag fick föras till örebro när jag hade gulsot men det var iochförsej snart 26år sen..

• babyboom24

Nej vi var kvar. Det togs en massa blodprov på sonen vilket jag inte gillade men men det var ju nödvändigt och så men jag tyckte så synd om honom. Sista dygnet fick han sola och då krävde jag att maken skulle stanna kvar och det hade de inget emot. Som tur var fick vi vara själva det dygnet annars kanske personalen hade knorrat. Som tur var behövde han bara sola ett dygn.

• petramedVanessa030519

borde finnas fler som har fött där de senaste åren?
    kan det vara fullt i september?
    måste man gå igenom hela lasarettet?

• JagL8

Jag fick födde min dotter i Karlskoga för 12 år sedan. Vi bodde i ett av deras familjerum. Det var jättefint med dubbelsäng, sänghimmel, eget skötbord, spjälsäng till ev. syskon... Vi var kvar 2 nätter. Ingen sjukhus känsla alls, jättemysigt var det. Blev väckt varje morgon kl 06 med kall mjölk och varm bulle. Bebisen passade nattsköterskorna så vi fick sova i lugn o ro.

• petramedVanessa030519

okej..
    jag kommer inte att bli så glad om de väcker mig klockan 06 på morgonen.
    jag är van att få vakna av mig själv eller av bebisen/barnen  oavsett vart jag sover..
    så det tänker jag säga till om isånna fall för då åker jag hellre  25 mil tillbaka o ligger på huddinge bb support där man får  vara vaken hur man vill  och när man vill..
    på huddinge bb får man välja själv när man ska vakna o äta frukost..
    där går man till ett rum där man plockar iordning sin egen frukost.
    så man får äta vad man vill ha..

men tack för ditt svar.

• babyboom24

När jag låg på Karlsoga bb 2005 blev man inte väckt fick sova hur länge som helt. Det som jag tyckte var skönt var att om bebisen inte sov så kunde man lämna ut dem till personalen en stund. En dag hade vi fått kolsoppa till Lunch, gissa om nattpersonalen hade fullt upp

• babyboom24

Du plockar din egen frukost i ett annat rum, där det finns tv och en massa bord och stolar och en härlig stor soffa

• Kristin24

Födde nyss på Karlskoga BB 19 juni, och november 2004.

hur länge brukar man få stanna på bb i kga?
    Man får stanna så länge man vill, jag stannade i 3 dygn men de ville egentligen att jag skulle stannat 4 dygn, men så kul är det inte på BB. (2a barnet)

får pappan stanna?
    Ja det får han, de har tre st familjerum, och finns det inte plats för pappan så får pappa och syskon vara på BB hur mkt och när de vill. Alltså fri besökstid för dom.

vad vet ni mer o kga bb?
    Mysig miljö, jätte trevlig och förstående personal.
    God mat och lugn o skönt.
    Jag har känt mig jätte trygg båda gångerna

Man får sova hur mkt man vill, de säger till om maten och vill man sova så lägger de undan mat. De är noga med att kolla så bebis har rätt tag vid amning om man ska amma, vilket jag tyckte var jätte bra.

Go och glad Kexchoklad
  • petramedVanessa030519

okej vad bra.. jag ska nog lyssna mer på er som födde för något år sen bara..
    det är nog mer säkert att de gör samma sak idag som då..
    såg på deras hemsida nu att man får ha mobiltelefon påslagen.
    så då är det samma som här..
    det enda är att om något skulle hända så får man åka till örebro om något händer här i huddinge så behöver man nog bara byta sal..
    men man får räkna med en normalförlossning.
    Vad jag har förstått nu så är det väldigt mycket som liknar det bb som jag har varit på förut..
    skillnaden är nog att det här är lite mindre,lite mer personligt kanske..
    jag ska ta o prata med min barnmorska här i huddinge på måndag..
    så man vet lite mer om hur allt går till.
    det känns väldigt stort o byta stad när man ska föda barn..
    men så ny är ju inte staden,det är allt det där andra som är nytt...
    mvc,bvc,förlossning,bb ...

• petramedVanessa030519

tack kristin24 för ditt svar!!
    för tack  babyboom24 också förståss.
    det hjälper att prata med er som har varit där..

• petramedVanessa030519

Det känns väldigt bra att man inte behöver känna sig utkastad.
    för även om det inte är det roligaste o stanna länge så gör det mycket att man får välja själv..

• mariamini

Hej!
    Födde vår dotter där 2005! Och vi var båda mycket nöjda. skulle gärna åka dit igen, men den här gången får jag inte det. Jag väntar tvillingar.
    Bara så du vet så måste du ha gått 36 fulla veckor för att få åka dit, annars är det tyvärr Örebro som gäller.

Men jag rekomenderar verkligen karlskoga. Allt är bara positivt tycker jag!!

kram kram

Svar på tråden förlossning o bb på karlskoga lasarett