Isblöjor, sittkar och sprutflaska - fördel USA
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-28 04:40:04:
oops - kom åt fel knapp och inlägget skickades iväg innan jag hunnit skriva ngt. Vill berätta att jag direkt efter min förlossning, efter det att jag blivit ihopsydd - sprack lite - fick en isblöja för att minska och ta ner svullnaden. Underbart!! Under de följande 24 timmarna kom sköterskorna regelbundet och gav mig en ny isblöja - helt enkelt nyföddas blöjor fyllda med is. Supereffektivt och skööönt! Efter 24 timmar fick jag istället ett sittkar som jag skulle fylla med ljummet vatten, lägga i toalettsitsen och sätta mig i för att mjuka upp stygnen och rengöra. På rummet fanns också en sprutflska för att skölja rent efter toalettbesök för att bara kunna ta lätt med toalettpapper. Denna och sittkaret fick jag med hem. Genom mitt jobb har jag en bra sjukförsäkring så jag tänkte att denna furstliga behandling bara skedde på de sjukhus där folk med bra försäkring föder. Men kollade med städerskan på jobbet - en kvinna från El Salvador som jag vet har en ganska dålig sjukförsäkring. Hon berättade att också det sämre sjukhus där hon fött tillhandahöll isblöjor och sprutflaska. Åtminstone isblöjorna som var så effektiva borde väl kanske svenska sjukvårsdsystemet kunna erbjuda. Kan varmt rekommenderas.