• sunflowerUSA

Isblöjor, sittkar och sprutflaska - fördel USA

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-28 04:40:04:
    oops - kom åt fel knapp och inlägget skickades iväg innan jag hunnit skriva ngt. Vill berätta att jag direkt efter min förlossning, efter det att jag blivit ihopsydd - sprack lite - fick en isblöja för att minska och ta ner svullnaden. Underbart!! Under de följande 24 timmarna kom sköterskorna regelbundet och gav mig en ny isblöja - helt enkelt nyföddas blöjor fyllda med is. Supereffektivt och skööönt! Efter 24 timmar fick jag istället ett sittkar som jag skulle fylla med ljummet vatten, lägga i toalettsitsen och sätta mig i för att mjuka upp stygnen och rengöra. På rummet fanns också en sprutflska för att skölja rent efter toalettbesök för att bara kunna ta lätt med toalettpapper. Denna och sittkaret fick jag med hem. Genom mitt jobb har jag en bra sjukförsäkring så jag tänkte att denna furstliga behandling bara skedde på de sjukhus där folk med bra försäkring föder. Men kollade med städerskan på jobbet - en kvinna från El Salvador som jag vet har en ganska dålig sjukförsäkring. Hon berättade att också det sämre sjukhus där hon fött tillhandahöll isblöjor och sprutflaska. Åtminstone isblöjorna som var så effektiva borde väl kanske svenska sjukvårsdsystemet kunna erbjuda. Kan varmt rekommenderas.

• Svar på tråden Isblöjor, sittkar och sprutflaska - fördel USA
  • Shadilly

Jag funderar lite här... Var det iskross eller bitar? Jag menar, för knöligt blir ju inte skönt heller... Och vad lade de emellan? Det var väl inte is direkt mot huden?

• Jura

Här i tyskland får man också isblöjor, men isen är av ngn slags arnica vätska. arnica är en växt som har mycket bra helande egenskaper och används även inom homeopatin mot sår och skador. Med första sonen var alltså dessa blöjor ännu frusna, åååh vad härligt skönt på det misshandlade underlivet. Nu när den andra sonen föddes fick man dem bara från kylen eftersom barnmorskorna blivit rädda för att ngn skulle få urinvägsinfektion när de ständigt hämtade nya isblöjor och alltså alltid hade nedkylt underliv. Det kändes faktiskt bättre och höll naturligtvis längre kallt när de var djupfrysta med definivt inte heller illa som kylskåpskalla!

• Bettan72

Jag fick isbindor på Sunderby Sjukhus BB efter förlossningen. Var jätteskönt för jag syddes ganska mycket och hade jätteont.

• Katie

Hmm..Finland har också isblöjor. Har inte själv testat det men det är säkert skönt..

• BusBelle

På nyköpings bb där jag födde sa de till mig att blöta en binda å lägga in i frysen.. =)

• sunflowerUSA

Där jag födde var det små iskulor, ice chips, som lagts in i nyfödda blöjorna. Som sagt - så skönt för det misshandlade underlivet.

Svar på tråden Isblöjor, sittkar och sprutflaska - fördel USA