• Anonym

Vad är Tics?

Varför får man tics?

Jag komme rihåg en liten flicka jag kände förut,
    hon skaka ofta på huvudet, speciellt när hon såg på tv.

Och nu min moster, rycker till lite med huvudet när hon pratar. Sådär lite nervöst.. Jag hörde att hon gör det mycket när hon träffar sin mamma.

Någon som vet? Eller varit med om sånt?

• Svar på tråden Vad är Tics?
  • Anonym (psyk)

Tics är upprepade ofrivilliga muskelryckningar alternativt fonetiska tics, d.v.s. ofrivilliga smackningar eller andra ljud. Det förekommer ofta i samband med neuropsykiatriska störningar som t.ex. tourettes syndrom, men kan säkert finnas mer isolerat också. Vanligare hos barn än hos vuxna.

• Nikhita

Vad får man det av då? psykisk stress?

kanske kan hitta någon bra sid apå nätet att läsa.

• Anonym (psyk)

Ofta hör det ihop med neurologiska störningar, och har alltså ingenting med stress eller nervositet att göra, men kanske kan det ha det i vissa fall. Vanligast är nog ändå att det är rent "biologiskt" så att säga.

• Nikhita

Jaså, jag känner folk som har tics och jag var säker på att det var för att de lever stressigt, alltså mår dåligt pha anledningar..

Men då vet jag!

• Anonym (psyk)

Det är lite svårt att ställa diagnos över nätet. Jag skulle tro att om man har tics i en begränsad period så kan det kanske vara för att man är mer stressad just då, men om man har det mer permanent, så skulle jag gissa på någonting neurologiskt. Det kan ju vara en kombination också. Om man t.ex. har tourettes syndrom, så kan ticsen öka om man dessutom är stressad.

Svar på tråden Vad är Tics?