• Rulltrappa

stort huvud, på väg att jämna till proportionerna

min son har haft stort huvud redan från födseln. hans vikt har alltid legat under medel, längden en bra bit över och huvudomfånget har legat JÄTTEHÖGT i diagrammet! på den senaste kontrollen vid 10 månader hade huvudet inte växt särskilt mycket vilket kan tolkas som att resten av kroppen håller på att växa ikapp. men när borde det ha jämnat ut sig maximalt? ok, han kanske alltid kommer att ha stort huvud, men jag tror ändå att resten av kroppen kommer att växa ifatt lite till. lite rörigt, men någon kanske fattar?

• Svar på tråden stort huvud, på väg att jämna till proportionerna
  • ankizen

min son har också stort huvud. 2 år och över 50 cm i omkrets.. inte smal eller så men STORT huvud.. antar att det jämnar ut sig till slut nån gång..

• Dodis

Är väl runt 1-års åldern som huvudet är ca 25% av kroppen.
    Efter det börjar kroppen långsamt växa i kapp men det tar flera år.

• Rulltrappa
    ankizen skrev 2007-06-28 11:04:35 följande:
    min son har också stort huvud. 2 år och över 50 cm i omkrets.. inte smal eller så men STORT huvud.. antar att det jämnar ut sig till slut nån gång..
    hehe, men här snackar vi 10 månader och 48 cm. :) jag har en riktig alien.
  • Rulltrappa
    Dodis skrev 2007-06-28 11:04:54 följande:
    Är väl runt 1-års åldern som huvudet är ca 25% av kroppen.Efter det börjar kroppen långsamt växa i kapp men det tar flera år.
    jo, fast nu syftar jag ju på kurvorna på diagrammet. han är relativt genomsnittlig, om än lite åt det länga och gängliga hållet, men huvudet ligger nästan högst upp på diagrammet.
  • ankizen

hihihi... det jämnar nog ut sig till slut...

• lubenica

Min son hade 51,7 i omkrets vid 12 månaders kontrollen. Han är dock ganska stor i övrigt vägde 13,7 kg men jag har också oroat mig. Barnsköterskan sa att det "lugnar" ner sig när fontanellen har slutits så jag hoppas på det. Men han ser proportionelig ut men tittar man på jämnåriga så ser man stor skillnad på huvudena. Jag tror inte att du ska oroa dig. De har väl stora intelligenta hjärnor som måste få plats...

• Louise H

har precis tvärt om, smalthuvud, 42 i omkrets och är 6 månader, men jag räkanr med att det rättar till sig!? Man kan ju inte göra så mycket år det antar jagFlört

• Rulltrappa

Louise H skrev 2007-06-28 11:26:47 följande:

har precis tvärt om, smalthuvud, 42 i omkrets och är 6 månader, men jag räkanr med att det rättar till sig!? Man kan ju inte göra så mycket år det antar jag
    desto lättare att hålla upp! :)
  • Louise H

absolut, men man undrar hur mycket hjärna det får plats där inneFlört

• Louise H

känns så surt oxå eftersom jag proppa i mig OMEGA3 när jag var gravid för att få en smart bebis

• Millah

Min son har med stort huvud tror de var runt 48 när vi var där sist då var han 11 mån

• funnymummy

Men 48 cm? Det hade min son också vid 10 mån (fast han är lång också) och det är ju bara drygt en kurva över normal?

• mirre2

Louise H: min minsta tjej hade oxå 42cm omkrets på huvet när hon va 6månader 45,2cm vi 12månader & på sista kollen när hon va 18½mån va hennes huve 46,6cm

• Rulltrappa
    funnymummy skrev 2007-06-28 17:09:42 följande:
    Men 48 cm? Det hade min son också vid 10 mån (fast han är lång också) och det är ju bara drygt en kurva över normal?
    nej, det var mer än så när vi tittade. minns inte exakt, men mer.
Svar på tråden stort huvud, på väg att jämna till proportionerna