• Annapann

Hur åker man taxi med barn?

Vi ska till London imorgon och stanna till tisdag. Jag har tänkt att vi ska ta taxi till hotellet. Men så kom jag på att vi ju inte har någon bilbarnstol med oss. Hur gör man egentligen när man åker taxi utomlands? Alla tar väl inte med sig stolen som är krånglig att installera? Eller?

Stolt mamma till världens bästa Åke!
  • Svar på tråden Hur åker man taxi med barn?
  • SysterHedvig

vi har först lånat ett babyskydd och nu köpt en bilbarnstol som är relativt lätt att spänna fast i bilen. Det finns ju ingen garanti för att ni hittar en taxi som har bilbarnstol. Alternativt möta upp någon som har bilbarnstol i staden ni ska till.

• Pillan81

Prata med taxibolaget. De brukar ha barnstolar som de kan montera i sina bilar, men man måste nog då beställa en taxi i ganska god tid innan.

• Julias mamma

Boka i god tid...
    Taxibolagen har stolar, men inte i alla bilar.

• Tigerwoman

Man har barnet i knät och hoppas på det bästa. Det är klart det känns jättefel, men man har ofta inget val (annat än att stanna hemma då förstås). Jag brukar sätta midjedelen på bältet runt barnets midja också, det hjälper säkert inte men känns i alla fall lite bättre.

• Dodis

Tigerwoman: Sätt inte bältet om barnet om det sitter i ditt knä!
    Bältet drar ihop sig vid en krock och med din tyngd kan du krossa barnet.
    Vänd det i så fall så det lutar mot framsätet eller sätt det i ett eget säte med en kudde under.

• guldplutt

det bästa är att åtminstone ha med en bilkudde eller liknande och sätta dem med eget bälte. är barnet litet kan man ju ha bärsele på och sätta fast sig själv som vanligt.

ofta sätter man som passagerare inte fast sig i baksätet i taxi utomlands. undrar varför, det är ju precis lika farligt som ngn annanstans...

• ankizen

jag som är taxi-chaufför kanske kan svara för hur det ska gå till i sverige.

i svenska taxibilar ska det finnas barnstolar/bilkudde.
    säg till när ni bokar taxi/beställer att ni har småbarn så ska dom skicka en bil som är utrustad för detta.
    hur det fungerar i andra länder vet jag dock, tyvärr inte.

• LabLover

guldplutt: Jag vet att i Kina kan du bli utslängd ur en taxi om du sätter på dig bälte OM det ens finns. Det är en förolämpning mot chauffören! Sanslöst va?

• Karinski

Jag har aldrig lyckats fa tag pa en taxi med bilbarnstol i London. Ofta svarar de 'it's ok' vilket betyder att de anser att det ar ok att de kor en bebis, men det innebar inte att de har en bilbarnstol. Nu ar ju inte medelhastigheten i London mer an 30 km/h eller nat *nar det val gar framat * De traditionella taxibilarna vet jag inte ens om de har balten, men man kan ta in hela vagnen.

• hummelhonung

Ta barnet i knät och be dom köra extra försiktigt. Känns dumt och oansvarigt, men att släpa på ett babyskydd/bilbarnstol på resan är oftast orealistiskt.

• OzAnna

I taxi och buss brukar jag ha bältet på mej, gossen i sjal(ringsjal) i min famn och min man håller ett vakande öga på trafiken och oss    en liten bön eller två kan man också hinna med innan man är framme...Flört  Känns nervöst men vad gör man?? Försöker undvika att åka taxi eller buss utomlands men ibland måste man ju..

• Billabong
    LabLover skrev 2007-06-28 10:19:32 följande:
    guldplutt: Jag vet att i Kina kan du bli utslängd ur en taxi om du sätter på dig bälte OM det ens finns. Det är en förolämpning mot chauffören! Sanslöst va?
    Verkligen? Har du upplevt detta själv eller hört/läst det någonstans? Jag tror inte ett dugg på detta, utan det är sannolikt en vandringssägen ("Råttan i pizzan"-historia).
    Har förresten själv varit i Kina och åka taxi, det fanns bälten och det var absolut inga sura miner för att vi tog på oss dem.
  • Morrizz

Om man har barnvagn kan den få plats i dom där stora taxibilarna i London. Kanske lite mera säkert än att ha barnet i knät? Som Karinski skriver så är det ganska kört med barnbilstolar i Londons taxibilar .

• LabLover

Sara75: En av mina bästa vänner bodde i Kina drygt ett år (mars 2005-sept 2006) med sin sambo och de har båda berättat att det var så där de bodde. Jag kanske skulle varit tydligare, det var i Qingdao-provinsen. Kanske ser det annorlunda ut i andra provinser, man får inte glömma att Kina är otoligt stort!

Nu slapp de iofs "drabbas". De, liksom de andra svenskar som jobbade där, hade egna bilar med chaufförer och bilbarnstolar som de hade med sin hemifrån till sina barn.

• Karpet

När jag är i London kör jag bara in vagnen som den är, med bebis och allt, i baksätet på bilen, de är ju stooora. Sedan plockar jag inte upp min dotter utan hon åker fastspänd i sin vagn.

• Majsan78

Vi hade ev. tänkt ta med vagnen med adapter med babyskyddet på. Är det en bra idé att bara ha det om vi åker utomlands?

Svar på tråden Hur åker man taxi med barn?