• Viktoria74

Jag ska säga upp mig, hur gört man?

Hej,
    Jag har fått ett nytt jobb från 1.9, har inte berättat för någon på mitt nuvarande jobb. Jag har en månads uppsägningstid, uppsägning bör göras skriftligt. Men 31.7 är alla på semester, kan jag redan nu säga att jag ska säga upp mig 31.7 liksom?

• Svar på tråden Jag ska säga upp mig, hur gört man?
  • Kofttanten

Jag det är ju minst 1 månad. Säg när du vill sluta.

• fanny20

visst kan du det, på så sätt är du ju lite bussig mot chefen. H*n får ju mera tid att söka nån ny istället för dig.
    Bara du inte går till nån konkurent för då kan han be dig sluta omgående, vet ej hundra om de är tvungna betala din lön i så fall.

• Viktoria74

Nej det är ingen konkurrent.

• Viktoria74

Jag har en kompis som säger att chefen kan slänga ut mig om en månad om jag säger upp mig. Det vill jag ju inte, ska jag behöva vänta med det då?

• MalinI

Jag tror inte de slänger ut dig om du inte har gjort något dumt Säg som det är. Du har fått nytt jobb. Börjar 1 september. Lämna sedan in uppsägningen. Just eftersom det är semestertider tror jag inte din chef slänger ut dig tidigare De vill säkert ha full styrka under semestern. Speciellt om du ska ha en ersättare som ska ta över dig. Ngn måste ha tid att lära upp den personen med.

Grattis till det nya jobbet,

JAG SKA MED!! SKA DU?! KLICKA HÄR!!: ----> www.familjeliv.se/Forum-5-163/m20899515.html
  • mosterYster

Skriv ett brev som du postar så att det kommer fram den 31 juli, där du säger att du säger upp dig och från dagens datum, så har du en månads uppsägningstid och din sista dag blir alltså 31 augusti. Eftersom brevet är poststämplat så har du ju "bevis"- dessutom skriftligt.
    Eller - har du en bra chef så pratar du med honom/henne omgående! Min erfarenhet är dock att folk i första hand ser till sitt eget bästa, så jag skulle inte chansa.

• Theorese

Varför helt enkelt inte berätta för chefen att du har nytt jobb från 1 september och fråga hur uppsägningen ska gå till, när han vil ha den så att du slutar 31 augusti.

• Viktoria74

Nu har jag pratat med facket som säger att jag kan lämna in en uppsägning där jag skirver att jag säger upp mig med sista arbetsdag 31.8.

• Viktoria74

I fjol var det en som sa upp sig och chefen blev arg och började hota med allt möjligt, det är därför jag vill ha klart för mig hur jag gör så det blir rätt. Tack för svaren!

• MalinI
    Viktoria74 skrev 2007-06-28 10:42:05 följande:
    I fjol var det en som sa upp sig och chefen blev arg och började hota med allt möjligt, det är därför jag vill ha klart för mig hur jag gör så det blir rätt. Tack för svaren!
    Sån chef vill man ju inte ha. Förstår att du slutar. Men bra att du har pratat med facket.
    JAG SKA MED!! SKA DU?! KLICKA HÄR!!: ----> www.familjeliv.se/Forum-5-163/m20899515.html
Svar på tråden Jag ska säga upp mig, hur gört man?