• kickan

Bära tugnt

Jag har hört att det inte är bra att bära tugnt när man är gravid, men har fått för mig att det är i slutet av grav.
    Men nu när man själv är gravid så börjar alla frågor ploppa upp, kan man bära tugnt i början eller hur är det egentligen???

• Svar på tråden Bära tugnt
  • Jessi

Läste nånstans att typ "hushållslyft" är okej! Det kan man ju gå efter kanske? I början kanske man kan bära så länge det känns bra för en själv, att det inte gör ont och så!

• Shannara

Hmmm...i mitt jobb bär ja mycket å tungt... Tror att kroppen själv säger ifrån när de e dax att lugna ner sej...

• Jossebell

ja kroppen säger till eftersom man är olika van att bära tungt så orkar man olika mycket och olika länge i graviditeten. Men givetvis ska man ju inte hitta på att utföra grovarbete någon gång under grav om man inte är van med den typen av arbete. Att vara "duktig" kan straffa sig gruvligt.

• Tussen

När jag var på läkarbesök i v13 frågade jag läkaren om just det här med att lyfta tungt. Det var ju det enda man hade uppfattat innan man var gravid att man inte skulle göra!
    Hur som helst så sa han att gravida kvinnor är alldeles för fega. Är man bara någorlunda vältränad så är det ingen fara att lyfta tungt under graviditeten. Han visste tydligen någon som hade satt rekord i bänkpress bara ett par veckor innan bf(!). För den skull behöver man inte agera flytthjälp men man kan aldrig skada bebisen genom att lyfta tungt. Han sa också att man känner själv vad man klarar av och inte, är man inte "normalstark" sedan tidigare så blir man det ju inte heller under graviditeten!

• kickan

Tack så mycket för era svar, jag har blivit mycket klokare iaf.

• anneR

Jag säger som alla andra över här, med ett undantag: Om man har en försvagad livmoderhals och/eller har haft flera missfall, möjligen pga. detta, skall man vara försiktig med lyft. Tunga lyft kan då provocera livmodermunnen/-halsen att öppna sig, och det är ju inget bra. Om livmoderhalsen är försvagad, kan man behöva kirurgisk hjälp så inte munnen öppnar sig för tidigt och barnet/fostret "ramlar ur"! Men då är man ju redan i en risk-grupp, så då vet man om det här med lyften...

Sen i slutet på graviditeten är ju ryggen rätt svag sen förut, så då kanske inte det är så bra att lyfta tunga grejer och få ryggskott eller något...

• Mamma Mia

Jag igen har hört att om man lyfter tungt eller utför grovarbete, kan moderkakan börja lossna!!!!! Min kompis skottade snö i slutet av sin graviditet och hon började blöda, barnmorskan sa att det berodde just på moderkakan. Det slutade visst när hon vilade.

Svar på tråden Bära tugnt