• Fröken Inga

billig och enkel kalasmat

Min man fyller år i morgon och föräldrar och ett par vänner kommer hit för att fira. Men vad 17 ska man bjuda på. Han kasst med pengar så det behöver vara billigt och rätt enkelt. Tänkte på paj först men det bjöd jag på sist jag fyllde så det vore väl kul med något nytt.

Gärna förslag på både mat och någon sorts efterrätt som kan ersätta tårtan.

• Svar på tråden billig och enkel kalasmat
  • doriah

Kör en sommarfavorit med sill, potatis & nån god sallad. Till efterrätt går det ju fint med jordgubbar & glass...

Fia ღ Elsa
  • mosterYster

Taco inte bara är billigt, det känns billigt också...

Varför inte köpa olika goda grönsaker som squash, aubergine, späda morötter, färskpotatis, lök, rädisor, sparris, champinjoner mm mm mm och grilla på plåt i ugn med lite salt, olivolja, peppar. Gör couscous eller bulgur och blanda med pressad vitlök och soltorkade tomater och hackade oliver. Grilla kycklingfiléer som du fyllt med fetaost, färsk basilika och vitlök (alt bryn i stekpanna och låt dem gå klart i ugnen). Servera allt detta med varma baguetter.

Festmat men billigt! Med en så rejäl huvudrätt behöver inte för- och efterrätt vara så stora, förrätten kan bestå av chèvre chaud och efterrätten av en kladdkaka med bär och grädde...

• Gul13

Ännu billigare är ju nypotatis, grillade kycklingfiléer och sallad och en tomatsås på lök, krossadetomater och kryddor.

• mosterYster

Låter också gott! Och lättlagat!

• Gul13

mosterYster: Fast jag skulle föredra din bjudning. Det lät kalasgott.

• mosterYster

Jag gillar verkligen att ordna fester!

Svar på tråden billig och enkel kalasmat