• Anonym (Undrarn)

Downs syndrom ärftligt?

Jag är i vecka 7 och frågade lite spontant min barnmorska om det är ärftligt med downs syndrom när jag ringde och bokade in första kontrollen. Tidigare har jag hört att det inte är det, men på henne lät det som att "Oj då?, det MÅSTE du ta upp med läkaren. Min farbror hade DS. Min farmor födde honom när hon var 39 vilket såklart är sent för att vara förstföderska. Är det någon som vet mer om detta?
    Vet inte om jag vågar fråga på första kontrollen då min sambo kommer att vara med och jag vill inte oroa honom.

• Svar på tråden Downs syndrom ärftligt?
  • Anonym

Det finns en ärftlig form av Downs syndrom. Jag googlade lite och hittade följande information på Wikipedias hemsida:

""Det finns fyra olika typer av kromosomavvikelser vid Downs syndrom:

Trisomi 21 (94 %). Då finns det en extra lös kromosom 21 i samtliga celler.
    Translokationstrisomi 21 (4 %). Det är då en en extra kromosom 21 "sitter fast" med en annan kromosom (kromosom 13, 14, 15, 21 och 22). Detta är en ärftlig form av Downs syndrom.
    Trisomi 21 Mosaik (2 %). Är en blandning av vanliga celler och celler med kromosomavvikelsen trisomi 21.
    Partiell trisomi 21 (0,1 %). Detta betyder att en bit av kromosom 21 finns tre uppsättningar i cellerna.""

Men det verkar som att den ärftliga formen inte är så vanlig. Det verkar som om moderns roll spelar en större roll, och risken att barnet skall få Downs syndrom ökar kraftigt med tilltagande ålder hos mamman.

Lycka till med graviditeten! :)

• koje

Jag har en stora syster som har DS och jag har 5 barn o ingen av dem har DS. Min mamma var 20 när hon fick min syster. Jag var 39 när jag fick mitt sista.

• Thezz mamma till två

tror det är slumpen som avgör.

ღ Matteus 25/1-06 ღ Tilde 13/4-07 ღ
  • Anonym (öh noja)

Gudars. Ständigt denna ds-noja. Min brylling på farmors kusins sida hade ds.

Kunskapen i inlägget ovan finns sedan länge så jag fattar inte varför en banrmorska hetsar upp sig. Enkel information som borde vara självklar.

TS Du kommer inte att få ett barn med Downs syndrom på grund av ärftlighet.

• Klaras mamma

Ja, det finns en ärftlig variant, om än sälsynt. Kolla in på www.ds-health.com under Trisomy 21: Why DS Occurs. F ö finns det mycket info om DS på denna sida.

Svar på tråden Downs syndrom ärftligt?