• Anonym

Hormonspiral..kopparspiral..vilken är bäst???

Har precis varit gravid, innan åt jag p-piller, vilket jag helt inte vill göra längre, dels för att jag åt det i över 10 år, dels för att jag gick upp så mkt i vikt av dom.

Står lite i valet och kvalet mellan kopparspiral och hormon spiral..
    För och nackdelar??
    Vill ni dela med er av era erfarenheter av det??
    Tack!!

• Svar på tråden Hormonspiral..kopparspiral..vilken är bäst???
  • LuMa

Nackdelen med kopparspiral är att du kan blöda mer så om du redan har rikliga blödningar så kanske det är bäst att avstå.
    Nackdelen med hormonspiral är att du kan få dålig hy, humörsvängningar osv som med allt annat med hormoner i.

Välkommen till FL, generaliseringarnas förlovade land!
  • Anonym

okej...så det man går upp i vikt och så av hormonsprial också, precis som med p-piller??
    Jag har ju rätt rikliga blödningar och lätta för att blöda så då kanske hormonspril är bäst då.
    Känns det vid sex att man har spiral??

• LuMa
    Anonym skrev 2007-06-28 14:15:27 följande:
    okej...så det man går upp i vikt och så av hormonsprial också, precis som med p-piller??Jag har ju rätt rikliga blödningar och lätta för att blöda så då kanske hormonspril är bäst då.Känns det vid sex att man har spiral??
    Man kan gå upp i vikt. Dock är hormonspiralen snällare då den går direkt ut i blodet utan att passera levern som den gör när man äter piller.

Man lär kunna känna av trådarna men då borde det bara vara att åka in och få dom avkortade.

Jag är själv i valet och kvalet mellan hormonspiral och kopparspiral men jag tänker vänta till efter sommaren. När jag ringde in och hörde så sa BM att man inte får bada eller ha sex under tiden som man blöder efter att ha satt in den.
    Välkommen till FL, generaliseringarnas förlovade land!
  • Pink Muffin

Jag har kopparspiral och är väldigt positiv till den. Blödde inget efter att jag satt in den och jag tycker inte att det gjorde så farligt ont att sätta in den. Jag känner inte av den vid sex och har inte haft mer rikliga blödningar än tidigare! Fördelen med hormonspiral är väl att man slipper mensen (?), men i jämförelse med dom negativa biverkningarna tycker jag att valet var lätt!!

I´m just a mortal with potential of a superman - aka morsa...
  • Anonym

Jag har haft koppar och trivts jätte bra med den, har i och för sig haft rikliga blödningar men jag har vant mig =)

• Anonym (Hormon..)

Skulle aldrig välja koppar eftersom jag blöder floder och har kraftig värk. Och man får tydlige mer av de båda av kopparn..

Har hormonspiral nu. Skönt att slippa tänka på piller som ska tas dagligen. Har mindre mens men slipper den inte som jag hoppats på. Det jag däremot ser som negativt är ökningen av flytningar och Sexlusten som nästintill helt försvunnit...

• Anonym (Koppar)

Jag har kopparspiral och har mer mens och mer flytningar Mer mens kan man stå ut me men dessa flytningar...grrrr...

• Anonym

Hur mycket kostar spiralerna?

• Anonym (svårt val)

Jag har just plockat ut min hormonspiral för att försöka skaffa ett syskon. Jag valde hormonspiral för att jag har rikliga blödningar. Efter nästa barn är fött tror jag ändå jag ska testa kopparspiral. Den biverkan jag har fått av spiralen är främst torra slemhinnor och minskad sexlust. Det var först nu när jag plockade ut den som jag insåg vilken påverkan den haft på vårt sexliv. När jag hade spiral blev jag aldrig fuktig och vi fick använda glidmedel jämt.

• marina81

Jag har haft kopparspiral och fått världens infektion! Höll bokstavligen på att förblöda. fick feber och menssmärtor så kraftiga att det kändes som förlossningsvärkar..hoppas det går bättre för dig..men vill bara informera om att det finns en viss infektionsrisk med spiraler..även om man följer de rekommendationer som ges.

• prickig

Jag är väl väldigt udda för sedan jag satte in kopparspiral har jag fått MINDRE blödningar. Jag blöder visserligen en dag mer men mycket mindre än tidigare.

• maskrosen77

jag har hormonspiral. biverkningar dom första månaderna men nu funkar den perfekt. Bästa prevmedel jag provat. hormonet verkar mest lokalt, inte så mycket hormoner som kommer ut i blodomloppet därför har jag inte lika mycket biverkningar som med ppiller.

Hormon spiral kostar drygt 1000 kronor. Man får halva beloppet tillbaka om man tar ut den inom 6 månader om den inte funkar.

Koppar är väl gratis.

• Collin061106

Jag har ingen erfarenhet av kopparspiralen då jag har använt hormon själv. Och Informationen angående hormonspiralen som jag fick innan insättningen är att hormonet påverkar enbart livmodern, det går inte ut i kroppen. De är därför många som inte klarar av varken p-piller eller minipiller kan använda denna spiral. De finns ju alltid en chans till graviditet trots att du använder spiral men de är väll bara 1/1000 eller nåt sånt. Hormonet i spiralen är bara yttligare en säkerhet. Om ett ägg skulle befruktas säger vi så skulle inte ägget fästa i livmoderväggen. För det hormonet i spiralen gör att tunna ut slemhinnorna.

Lycka till!

• Anonym (svårt val)

Att hormonet inte går ut i blodet stämmer till största delen. Hormonspiral motsvarar ungefär ett minipiller i månaden. Ändå är det många som säger att de får humörpåverkan av dem.

Den biverkan jag fick tror jag dock mest är på grund av den lokala verkan - att den inte bara påverkade livmodern utan även slidan så att jag fick torra slemhinnor och att min minskade sexlust berode på att jag var torr och det skavde.

Svar på tråden Hormonspiral..kopparspiral..vilken är bäst???