• vadskajaghetadå

*jag har börjat få väldigt ont i ryggen.

jag har börjat få väldigt ont i ryggen...antagligen har jag inga muskler kvar efter ha legat still på ett sjukhus i 2 månader pga eklampsi...
    men nu på sista tiden har det blivit värre...

oscar väger drygt 5 kilo också, vilket inte gör saken bättre ..
    kan jag gå till VC eller nåt och bli sjukskriven eller nån massös eller kiropraktor?
    om jag skulle bli sjukskriven kan krille vara hemma pga VAB?

• Svar på tråden *jag har börjat få väldigt ont i ryggen.
  • ebben

tror nog inte det är så lätt att bli sjukskriven för ryggen när man är mammaledig.............tyvärr. Typ "ALLA" mammor har nog ont i ryggen! I alla fall alla jag har träffat.............man blir trött i ryggen av att bära småbarn,och sova i konstiga ställningar när man har bebben i sängen bredvid.Man får försöka träna upp ryggmusklerna och magmuskler! det kan man få råd o tips på övningar av sin BM,eller sjukgymnast.men du kan ju försöka!

• Bullälskaren

Har också haft skitont i ryggen. Fick barn i 25 juni. En stor kille (4260 g )som äter mycket. Fick allt mer ont, i dec stod jag inte ut utan började gå på Friskis. Det hjälper men har fortfarande så ont emellanåt att jag bara vill skrika. Undrar hur jag ska orka en dag till. Jag tror att det enda som hjälper är motion och bygga upp styrka. Rörelse så att inte kroppen stannar kvar i det onda. Spända muskler MÅSTE lösas upp. Ju längre du går med det ju längre tar det att bli av med det onda. Jag pratar av erfaranhet, har haft mycket ryggproblem , började med musarmsaxel/nacke/skuldra -97.
    Jag går på Friskis jumpa två gånger iveckan. det finns ryggpass som är jättebra. Undrar varje dag hur det ska gå att vara gravid en gång till... ja köra hela racet en andra gång med nästa barn.

Massage är bara lindrande för studen, men otroligt skönt.

• Anni

Det som behövs är att man tränar upp ryggen igen. När man är gravid så påverkas ju kroppen väldigt mycket av (fel) belastningen. För att kompensera framtungheten så går man ju lite annorlunda och då belastas ryggen på ett helt annat sätt. Många fortsätter att belasta rygg & böcken fel även efter barnet är fött, man drar barnvagnen fel etc.
    Massage o kiropraktor löser nog bara problemen för stunden. Det du nog skulle behöva är en sjukgymnast som går igenomn exakt vilka muskler det är som du behöver träna upp igen.
    Jag födde barn för snart 9 månader sen och har fortfarande stora problem med rygg o svank. När jag lägger mig ner på kvällen efter en fartfylld dag med en 9 månaders o en 2,5 åring så känns det som om någon sitter och sticker in knivar i ryggen. Oftast slutar det med att jag behöver smärtstillande för att över huvud taget kunna ligga ner raklång.
    I mitt fall är det två ganska täta graviditeter som satt sina spår.
    Träning, massage och hjälp av just sjukgymnast är det som gäller men jag har så himla svårt att prioritera mig själv.
    Blir du sjukskriven så måste pappan eller annan person vara hemma. Du får inte ensam vårda ditt barn under en sjukskrivning.

• MissLilo

Beror på försvagde magmuskler!
    var hos en rehab....och hon sa att det var världigt vanligt med det.

• Assis

Om du blir sjukskriven får din kille vara hemma med pappapeng. Ta kontakt med en massör, de är bra att börja med, de känner hela kroppen.

• kinsan

Har samma problem som du. Har också legat på sjuhus i ca 8 v från och till. Min lille kille väger runt 5 kg och jag kånkar runt på honom en del. Mitt ryggonda sitter mitt emellan skulderbladen och det gör vansinningt ont när jag roterar överkroppen. Ska till kiropraktorn imorgon.

• Virren

hejsan!

jag fick oxå ligga stilla på sjukhus (6 v. pga. tidig vattenavgång), blev otroligt mycket försvagad. orkade inte ens hålla uppe huvudet längre än 30 minuter de första dagarna efter förlossningen. då vi kom hem två och en halv vecka senare fick min sambo kliva upp och först hjälpa mig upp ur sängen och till fåtöljen för att amma. jag fick sanslöst ont i alla lederna, speciellt knän och ryggen. gick till sjukgymnast som sa att en sådan pers tar det ca. ett år att hämta sig ifrån. lederna tar otroligt mycket stryk! där fick jag styrketräna i två månader och sedan fortsätta på egen hand.

sonen är nu snart 9 månader och det som fortfarande känns av är fötterna, ryggen och armstyrkan.

så ring din sjukgymnast!!

• MissLilo

kanske ska säga att ryggmuskleerna e väldigt svaga efter förlossningen...och man måste träna upp dem.(unde inte ens ligga på mage, så ont gjorde det) Eller så skka man stretcha ut lårmuskeln,d å det kan vara den som spökar. VAr det för min del...stretsar och stretsar för min del..har inte gjort det på 1 månad nu..och nu kommer ryggbesvären tillbaka '(vår 4½ månader gamla dotter väger 7545 kilo).

• kinsan

Har också haft superont i ryggen, mellan skulderbladen typ. Har gått hos en kiropraktor ett par gånger och nu känns de bra igen. Har bara lite ont nu. Visserligen blir det ganska dyrt att ränna där stup i kvarten, men hjälper det kan det vara värt det. Hade några kotor som satt fast.

Svar på tråden *jag har börjat få väldigt ont i ryggen.