• Lotta74

    Föräldrarpenning när man är egen företagare

    Hej,
    Jag smiter in en fråga i pappagruppen

    Jag och min sambo driver ett företag tillsammans och ska ha barn i januari nästa år. Hur fungerar det med föräldrarpeng när man är egen företagare? Någon som vet? Är det tex bättre att jag tar ut mer i lön än min sambo eller ska vi ta ut lika mycket?
    Jag har noll koll känns det som...

  • Svar på tråden Föräldrarpenning när man är egen företagare
  • Gnagarn

    Hm...som jag fattat det går FK efter inkomsten de senaste 6 eller 8 månaderna. Iallafall vad gäler vanliga jobb och timanställningar. Bör inte vara nån skillnad på företagare.

    Strategiskt borde ni höja inkomsten för den som tar ut FP först och sen medans den tar FP "boosta" den andres lön så att den är maximerad tills att den andre tar FP.

    Ett annat hett tips från coachen är att helt enkelt vända dig till FK och fråga..

    Lycka till!

  • enäs

    Min tjej jobbade i mitt företag när vi fick barn. Hon tjänade ca 15000/ mån och jag ca 36000. Det var således ytterst oekonomiskt att låta henne plocka ut allt för mycket föräldrapenning. Å andra sidan så kunde jag inte vara borta så länge från firman. Vi löste det genom att hon var hemma, men att jag var hemma på pappret. När jag var hemma på pappret så fick hon lön från firman.

Svar på tråden Föräldrarpenning när man är egen företagare