• sockerflicka

Studentrum, hur tusan ska allt få plats!!

Hej!
    Frågar er som antingen bor eller har bott på "studentlägenhetskvadrater", dvs runt 20 kvm. Hur har ni gjort för att få plats med allt? Behöver lite tips på förvaring i små bostäder!

Ha det bra i solen!

• Svar på tråden Studentrum, hur tusan ska allt få plats!!
  • Xarisma

Loftsäng Eller bäddsoffa haha det är heligt

Jag hade loftsäng med soffa under och sen skrivbord på kortsidan och tvn på väggen

• Xarisma

Åt gjorde man vid soffbordet

• nybliven lappjänta

åk på ikea å få ideer, dom brukar ha flera olika visningr rum för trångbodda ;)

• Tyshaa

det gar jatte bra, en 120 sang racker sa far man se till att man har forvaring under sangen i form av stora lador pa hjul som man kan dra fram, ett datorskap dar man kan gomma undan bocker dator osv kanske sen lackhyllor ovanfor sangen
    korgar och forvaringsboxar

• Teälskare

Konsollhyllor på väggarna
    Bäddsoffa till gästerna
    litet klaffbord som fälls in mot väggen
    Hängkorgar i fönstrena (snygga ikea korgar i flätad korg)
    Mycket förvaringslådor
    Extra kuddar i sängen så att den blev som en soffa

Lycka till!

/Lundastudent i tre år

I mitt hjärta finns bara kärlek!
  • mrskensington

20 kvm är ju gott om plats! Jag hade 11 och 16 kvm i de två studentrum jag har bott i. Visserligen utan badrum och dusch, endast handfat.

Man får helt enkelt prioritera vad man absolut behöver och magasinera resten någonstans. Dela upp kläder i sommar/vinter (de som går) och packa undan de du inte behöver använda de närmaste månaderna.

• sockerflicka

Funderar i liknande banor som det ni skriver!
    Tex göra sängen till soffa med ett bra överkast och stora kuddar. Massvis med lådor och sådant!

• javalady

Tänk kubik - inte kvadrat. Kan du få upp saker längs väggarna är det ju super. Förvaring under sängen i sk sänglådor är också ett bra tips.

Vill du ha en extrasäng kör på luftmadrass till ev gäster. Tar minimalt med plats.

Bokhyllor som går uppåt i höjd. Ev tv på en byrå.

Har bott på 14 kvm (två rum(!) utan kök, dusch och toa), 20 kvm samt 21 kvm. Så det funkar.

• sockerflicka

Ooj, 14 kvm! För inte tala om mrskensingtons 11! Mina blir nog runt de 20, jag har en lägenhet med litet pentry också. Funderar dock på vad jag sak göra av alla husgeråd, de lär ju aldrig få plats i de få skåp som finns!

Berätta hur ni har/hade det!

• Äventyr

Jag har bott på Rackarberget i Uppsala och där var rummet 10 kvadrat om jag inte minns fel. Toa och dusch gemensamt i korridoren, och kök såklart. 20 kvadrat är ju stooort!

• W W

jag bodde på 15 kvm (hade en stor toalett inräknat i dessa med)
    .. men det är inte kvm utan kubikmetrarna man ska räkna..
    jag hade en dubbelsäng (loftvarianten) och en bokhylla precis under taket runt hela rummet (två rader), där rymdes alla mina böcker och cdskivor, toppenbra.. hade tvn upphängd i taket på en hylla också..
    fick på så sätt plats med ett regält skrivbord (behövs som student), 3-sittssoffa, en fotölj, skivspelare, två stora garderober och ett litet soffbord..
    bodde så 2,5 år och trivdes toppenbra =)

• javalady

I första boendeet (2:an på 14 kvm ) hade jag husgeråd till en början en hylla i gaderoben! Men det gick ju att flytta ut efter ett tag när vi sett vad som fanns och inte fanns i det gemensamma köket...

Sen är det väl också lite krasst så att man har sällan nyttjar alla husgeråd eller kan nyttja en sak till flera och på så sätt ställa i förråd eller hemma hos föräldrar/vänner tillfälligt tills nästa boende eller sälja dem (eller ge dem till Röda korset o liknande). En bunke kan man baka med, servera sallad med, ha chips/popcorn i, förvara mindre skålar i med mera. Tänka om och tänka i nya banor.

Lika väl så är det sällan man (iaf jag) utnyttjar sina 12 tallrikar, 12 glas, 12 bestickspar med mera utan har man fest - köp engångs eller låna från en granne. Hälften är ganska tillräckligt, oftast.

Jag har haft en soffa med mig i alla mina boenden (till nu, sambon gillar visst inte att den var rosa... ) men det har varit en ganska liten 2 sits soffa. Tänk hellre lite mindre än stora vräkiga möbler är ett bra tips också. Alla eventuella gäster kanske inte behöver sitta på en stol vid besök, det kanske funkar lika bra med lite större modell på kuddar att sitta på golvet med.

Lite tips och idéer i alla fall.

• sockerflicka

Vilka bra tips, ni är riktiga pärlor. Ska fundera på loftsäng, såg några på ikea! Man kanske kan ha skrivbord där eller byrå? Hmmm...

• javalady

Mät ordentligt i takhöjden bara! Var på vippen att skaffa det till min ena lya men insåg att jag inte ens kunde sitta upp om jag hade haft loftsäng. Sååå besviken jag blev! IKEA har nog kvar Tromsö - den stora varianten får du utan problem in en soffa eller skrivbord.

• Cornellia

Kan bara säga att ha sex i en loftsäng är otroligt....svajigt....

När vi hade en liten etta så gjorde vi en säng som var garderob undertill, använde 120 cm höga skåp som vi skruvade ihop, och la en resårmadrass ovanpå, en kort stege/trappa i kortänden. Funkade fin fint och var inte alls så där ostadigt som vi tyckte att loftsängen var.

• sockerflicka

Hahaha, ja det måste ju också tas med i beräkningarna..

Svar på tråden Studentrum, hur tusan ska allt få plats!!