• Karisma

Montera taklister- HUR???

hejsan,

Sakta men säket går renoveringarna framåt. Hade tänkt sätta upp nya taklister ikväll. Trodde det skulle bli busenkelt. Men NEJ...

Hur tusan ska man såga för att få det snyggt i hörnen? För just nu är det inte ens nära att det ska fungera.

Har sökt på internet utan att hitta någon bra sida som visar hur man gör.

HJÄLP!!!!!

/Kristina

• Svar på tråden Montera taklister- HUR???
  • RadixLecti

Geringssåg. Kapa listerna i 45 grader.

• Jejja2

Har du ingen girsåg?
    De är toppen
    Fast det är klart. är inte taket riktigt rakt så är det ju rätt knivigt att få det snyggt i hörnen...
    Kanske kan du köpa nåt o täta igen springan som blir? Finns ju nån typ av spackel (eller vad det nu är) som är man kan använda o sedan måla över. Tror att den även finns i "träfärg".

• RadixLecti

Ett tips, kapa listerna lite för långa första gången, så det finns utrymme att jämna till och ändra vinkeln om det behövs.

• Karisma

Får inte till det alls. Har geringssåg och har sågat 45grader men det fungerar inte. Listerna är inte helt raka och platta utan vågiga. Det är en hålkälslist bara för att göra det extra knivigt för oss.

Kommer bli tokig snart...

Kram K.

• gertie

Har du ingen gersåg? Med den kan du lätt såga räta vinklar.

Det sägs att vattendroppen urholkar stenen. Men lite dynamit gör också susen! - J. Gardell
  • musli
    http://www.viivilla.se/expert.asp?categoryid=16&articleid=14277

Det bästa är att sätta listen rakt mot väggen och sedan tälja till profilen på nästa sida. När man geringssågar taklist se till att alltid lägga listen åt samma håll i geringssågen och vrid sågen 45 grader åt höger och vänster då blir det lättare att tänka hur det ska bli. Ett annat problem kan vara att vinklarna mellan väggarna inte är 90 grader. Du kan ta korta bitar och såga till de i en annan vinkel och prova dig fram till ett bra resultat

Lycka till!
  • Karisma

ja vi har geringssåg, men det fungerar inte. Pga att listerna är vågiga så blir det skit svårt. Men nu har vi ju lagt ut 900:- på dem så det vore bra om vi fick upp dem.

typiskt vår otur...

• Karisma

Musli: Det var så jag började, en av listerna helt rak in i hörnet och sen försökte jag såga till den andra. Kanske får jag tälja hela den utan att använda geringssågen, för den krånglar bara till det för mig. Kanske är det lättare.

Har suttit hur länge som helst och sökt hur man ska montera taklisterna, tur ngn annan var bättre än mig på att använda internet.

Tack så mkt alla ni som svarat, ska försöka testa mig fram.

Kram K.

• Soffen

Åh, jag vet precis vad du menar! Jag höll på i typ 2 veckor med våra taklister i vår förra lägenhet som också var bågiga, liksom konkava. Jag märkte att man fick tänka tvärtom med vinkeln och sågandet, fattar fortfarande inte riktigt hur det gick till Fundersam
    Men ett tips är att göra de hörn som är lika i sågningen tillsammans, då behöver inte hjärnan kopplas om i tänket hela tiden, hehe. Och rita ett tydligt streck hur du ska såga innan du gör det, alltså på vilken sida vinklingen ska gå.

I vår nya hus så har vi struntat i taklister eftersom jag vet att jag aldrig vill sätta upp några fler så länge jag lever, hehe.

• Elias Emil

Rummet är fyrkantigt- två motsatta sidor behöver du inte göra något med utan de siter grån vägg till vägg. De andra två är lättast att göra med en täljkniv då kan man prova sig fram.

Svar på tråden Montera taklister- HUR???