• dekad

Hyreslägenhet fast man är arbetslös?

Är det någon som vet om man kan bli tillåten att hyra en lägenhet om man har referens och borgensman? Ska ringa och fråga olika bolag, men det är lite väl sent vid den här tiden

• Svar på tråden Hyreslägenhet fast man är arbetslös?
  • Cat3

Kommunala bolag i Stockholm brukar acceptera det, bara man har någon form av inkomst. A-kassa, studiemedel och ibland även socialbidrag. Privata värdar kan vara hårdare fast det beror på marknadsläget. Har dom lgh som står tomma så minskar kraven.

• dekad

Gah, det hamnade helt fel...om någon slags moderator ser det inlägget vill det gärna flyttas till allmäna rubriker hem&hushåll

Är det borgensmannen som ska ha någon typ av inkomst alltså? För jag blir snart arbetslös och vet inte hur framtiden ser ut så jag undrar om jag skulle ha någon chans att få en lägenhet med hjälp av en borgensman som har fast jobb.

• Cat3

Du måste ha inkomst själv som räcker så att du kan betala hyra, mat mm. Bostadsföretaget gör ju en ekonomisk prövning. Annars kan det bli svårt att få hyra. Eventuell borgensman måste också ha tillräcklig inkomst.

• Cat3

Om borgensmannen måste ha fast jobb eller ej beror nog på bostadsföretagets policy.

Svar på tråden Hyreslägenhet fast man är arbetslös?