Hur går det till hos en kurator?
Jag ska för första gången gå till en kurator i morgon. Jag har alltid haft svårt att söka hjälp (på alla plan)så jag känner mig orolig inför i morgon. Finns någon med erfarenheten här inne som vill dela med sig??
Jag ska för första gången gå till en kurator i morgon. Jag har alltid haft svårt att söka hjälp (på alla plan)så jag känner mig orolig inför i morgon. Finns någon med erfarenheten här inne som vill dela med sig??
självklart!! jag har gått mkt hos kurator..när man kommer dit så är det väldigt spänt, tills man har lärt o känna varandra.. men sen så släpper det ganska fort.. jag brukar vara hemma hos min gamla skolkurator.. jätte trevligt..=).. det är jätte bra tt ha någon att prata med som man känner.. jag tycker du har gjort rätt i att sökt hjälp om du behöver.. kuratorer har varit det bästa som har funnits i mitt liv ibland!! men som sagt. lite spänt i början men det släpper..hon kommer nog att fråga dig om varför du kommer dit och vad du vill prata om!! Lycka till=)
Tack!
Hoppas att du fick en liten inblick om hur det är.. hehe ..=)
Ni kommer sitta ner och prata lite allmänt. Kuratorn kommer förmodligen be dig berätta lite om dig själv för att få en bild av dig, och kanske också berätta lite om sig själv. Sedan tar ni det därifrån, antingen lite "löst" så som det faller sig, eller enligt något utarbetat "schema" för behandling.
Ta det bara lugnt och känn efter när du är där. Det är ingen press på dig att börja bearbeta saker direkt eller så. Hela grejen med samtalen är att du ska kunna känna dig bekväm att säga det du VILL säga. Vara arg, ledsen, glad eller vad som helst, så som du ÄR när du kommer dit.
Se det som en stund för dig själv, en stund då fokus är på dig, på ett bra sätt.
Och tveka inte att säga ifrån om det känns fel i den personliga kontakten med kuratorn. Man "klickar" inte med alla personer, så är det ju, och då ska man byta kurator om det är så.
Lycka till!
listo : du kunde ge en bättre förklaring!!=) fast det är DIN stund där.. inte hennes.. fast när du berättar något för henne, så kanske hon berättar om sig oxå i ungerfärliga sammanhang om hon har det.. man kan skratta med en kurator.. fast det gäller du med att ni gillr varandra!
Jag vet egentligen inte vad det ska kunna hjälpa mig. Jag har svårt att hantera min livssituation just nu med 2 mycket sjuka föräldrar och två underbara små barn på 1 och 3 år. Jag längtar efter verktyg att använda för att kunna hantera vardagen.
en kurator kan hjälpa dig, fast kanske inte efter första gången.. de kan ge mycket goda tips om hur du skulle kunna göra.. eller att ni gör upp någon plan på något. med mig och min kurator tog det 3 år innan jag hade bearbetat allt.. men det kan ta tid.. och dessutom om du får en bra kontakt med henne så kanske det känns ännu bättre, du har någon att prata med, säga vad du tycker och tänker och framför allt hur du känner dig.. bara det kan vara en stor hjälp på vägen..