• wow

    Viktväktare - vad äter ni till frukost?

    Jag ska börja viktväkta och vill ha förslag på bra frukostalternativ. Ni som är viktväktare, kan ni inte dela med er och berätta vad ni brukar äta (och dricka!) till frukost. Ange även pointsvärde, samt hur många points ni äter totalt under dagen.
    Jag ska äta 21 eller 23 points om dagen, beroende av hur mycket jag rör mig. Hur många points ska frukosten vara på för att få en jämn fördelning?

  • Svar på tråden Viktväktare - vad äter ni till frukost?
  • mia949805

    jag äter gärna gröt..
    Havregrynsgröt (tror det är 2 points)med lite äpplemos (tar moset som smaksättare 0 points)eller
    mannagrynsgröt (på lättmjölk 2,5 points tror jag) och kanel o sötningsmedel på den.
    Till det en smörgås med skinka (brödpoints + 0,5) eller en halv matsked leverpastej (0,5 points) gurka på.....

  • mia949805

    glömde jag äter runt 20 points om dagen, räknar inte slaviskt...

  • Förhoppningar

    Jag är alltid vrålhungrig när jag vaknar. Så jag gör en stor laddning havgregrynsgröt i micron. Jag gör på 1,5 dl gryn vilket är 3 poäng. Till det äter jag färsk frukt. Lite varierat för att inte det ska bli enformigt. Det kan vara äpple, päron, blod grape, nektarin, vindruvor (inte så ofta eftersom det är poäng i det) el dyl.

    Mmmmmmums! Så blir jag härligt mätt och belåten.

  • Tessidess

    Jag kan inget om points men kan rekommendera dinkelgröt istället för havre. mkt nyttigare och lägre glykemiskt index. Helgott också. Finns ekologisk på coop bla

  • Amarone Classico

    Mjölk och flingor för 3 points blir det oftast. (2 dl flingor och 2 dl lättmjölk)

    Ibland gröt, som några redan har skrivit.


    Maktgalen Otrevlig Partisk Ohjälpsam Översittare
  • Sötisnosen

    Jag äter 18 poits per dag (har egentligen 20, men det händer inget om jag äter 20 om dagen).

    Har några standardfrukostar som jag varierar mellan till vardags.

    Filfrukost super light - 1 point
    2 dl lättfil
    1 msk SOCKERFRI sylt (sötningsmedel, inte så himla gott)
    valfri mängd krossade linfrön (är pointsfria)

    Filfrukost light - 2,5 points
    2 dl lättfil
    0,5 dl sockerfri müsli med russin
    valfri mängd krossade linfrön

    Filfrukost - 4 points
    2 dl lättfil
    1,3 dl sockerfri müsli med russin

    Grötfrukost - 3 points
    1 dl havregryn + 2 dl vatten = havregrynsgröt
    1 msk äppelmos m socker
    1 dl minimjölk
    1-3 msk krossade linfrön
    kanel, krossad nejlika

    Om det kommer en dag då jag vet att jag kommer behöva spara massor med points till kvällen (typ pizzakväll eller så) så äter jag bara nollpoängsfrukt (några äpplen, apelsiner, melon, jordgubbar)

    Krossade linfrön är min drog... och är himla bra för magen.

  • Sötisnosen

    Dricker bara vatten (i stort sett alltid).
    Om man pressar sin egen juice så tycker jag att det räknas som 0 points, men jag orkar sällan engagera mig så mycket på morgonen.

  • wow

    Åh vad jag älskar FL! Man får så många svar, och så fort! Tack så mycket för alla svar...

  • Fru Söderlund

    Jag brukar äta havregrynsgröt, som jag blandar frusna hallon i när det håller på att koka ihop. Sen häller jag på lite mjölk, blir 2.5 p

Svar på tråden Viktväktare - vad äter ni till frukost?