• Mamma till Julius  Anna och Elsa

Cavalier king charles spaniel

Har lite funderingar på att köpa en sådan. Finns det någon här som kan tala om lite om rasen. Allt av intressen

• Svar på tråden Cavalier king charles spaniel
  • Asil1

Underbar! Livlig, pigg och glad. Kan bara säga possitivt om den rasen!

• Jiged

Vi hade en sådan hund när jag var liten och hon var uuunderbar. Mycket kelen och bra med barn. Fäller så klart som andra långhåriga hundar och just vår hund fick på ålderns höst eksem och problem med hud och öron så att hon fick avlivas. (Tror att hon var nio år då.) Om jag skulle skaffa hund nu som vuxen, så skulle jag deinitivt välja en cavalier.

• Humlemamma

Underbart lättlärd, trevlig, glad pigg hund som älskar att använda hjärnan o vara sin matte/husse till lags, bra agilitihund för övrigt. Tyvärr väldigt lätt att få kuvad, vilket inte är så bra, men annars en suuuperhundras! Har haft hand om en liten cavaliertik själv så jag vet, min mor har henne nu.

• alvaereva

Jag fick min första hund när jag var 12 år. En brunvit cavalier. Han var heeeeelt fantastisk från första stund och jag är helt på det klara med att jag aldrig kommer kunna älska ett djur så mycket som honom. Tyvärr dog han för ett par år sen. Jag fick honom när han var 8 veckor.

Alla hundar är ju olika men min cavalier var iallafall väldigt rolig, personlig, påhittig, följsam och vänlig. Han hade en stor portion humor och ville alltid vara med där det hände saker. Barn älskade han, och katter. Hans bästis var vår honkatt, dom var helt oskiljbara.

Min Timothy var väldigt lättlärd och gillade att göra små konster, men han följde också med på enklare spår i skogen emellanåt och kunde lydnaden lika bra som dom stora brukshundarna:)
    Men kände man inte för att hitta på världens aktiveringsprogram en dag så var han nöjd med att bara få vara med i soffan hemma.

Timothy hatade regn, vilket var väldigt skönt, hehe.. Han var oerhört morgontrött och ville helst ligga och dra sej till elva på helgerna. På vardagsmorgnarna var han skitsur när han var tvungen att gå ut klockan sju;)

Skulle jag skaffa en ny hund är det ingen tvekan om att det är en cavalier jag ska ha. Jag kan inte tänka mej en trevligare, roligare och mer älskvärd vovvsing!!

• CathrinS

Cavalieren är en toppenras! Väldigt anpassningsbar...följer med på milslånga promenader om man vill det och ligger på sofflocket om man vill det. Det är en mycket tillgiven ras som alltid är positiv med en viftande svans. Den blir dock MYCKET olycklig om den blir utstött från familjen och får spendera långa dagar ensam hemma. Det är en familjemedlem som helst av allt vill sitta i knäet i soffan med resten av familjen. Vill man hålla på med ngr aktiviteter går det utmärkt med en cavalier och agillity är något som den älskar. Den älskar allt och alla och är därför inte svår att få ta med sig eller skaffa hundvakt till.

Något som kan ses som negativt är att den fäller mkt, men det tycker åtminstone jag är överkomligt.

Ngt annat negativt är att rasen har hjärtproblem och det gäller därför att man är noga med valet av uppfödare. För det första ska man absolut välja en uppfödare som är medlem i cavaliersällskapet, de har ett hälsoprogram som alla uppfödare måste följa gällande rasens hjärtproblem, www.cavaliersallskapet.net.

Tyvärr finns det bra och dåliga uppfödare där med. Om man bara följer de riktlinjerna så behöver föräldradjuren till avelshundarna bara ha varit friska i hjärtat vid fyra års ålder för att det ska vara ok att avla på dem. Själv så tycker jag att man ska kolla betydligt längre bak i stamtavlan för att kolla att det är friska linjer och att hundarna ska vara undersökta i betydligt högre ålder.

Själv är jag cavalieruppfödare och är mkt noga med att hitta bra "hjärtlinjer". Jag väntar en kull med blenheimvalpar (rödvita) vilken dag som helst (63:e dygnet på måndag). Kolla in min hemsida på www.nogg.se/heartgrains

Oj, vad många bra och POSSITIVA alla var till denna lilla underbara hund. Det låter sannerligen som en möjlig familjemedlem i framtiden. Tack så jättemycket.

Nattugglan: Ska genast gå in och titta på denna sidan. Tack för tipset.

CathrinS: Jag ska gå in och kika lite på din hemsida.

1 fråga till. Just nu har en lat härlig blandrashund mellan Bullmastiff/rottweiler, en hane. Skulle en cavalier gå ihop med honom. För min hund är det inga problem. Han funkar bra med de flesta hundar.

• CathrinS

Cavalierer brukar aldrig vara ngr problem att ha tillsammans med andra hundar... själv har jag en clumberpsaniel också och det går kanonbra..aldrig ngt problem dem emellan...

Men kan man köpa en hanvalp när jag redan har en annan hane i huset?

• Humlemamma

Klart du kan, om din hane accepterar andra hanar osv.
    Jag har två hanar, fast min stora jag hade först är iof bara 11 mån nu snart o min lilla snart 10 veckor, så båda är juh valpar.

Men min förra hund som blev 5,5 år, med honom var det aldrig några problem med att ta in andra hanar i vårt hem, han var ej så alfig av sig eller hur jag ska säga.
    Men när han var 4 år så köpte jag en omplaceringshund som var närmare 2 år, en hane, o de försökte humpa varandra i 3 timmar när jag var o tittade på honom så ja, jag tog med honom hem och de bara älskade varandra =)

Tyvärr så dog denna av huggormsbett när han var 2,5 när några "vänner" passade honom.

Men kort sagt, av alla hundar jag haft så har mina hanar ALLTID gått ihopa med andra hanar om de andra hanarna kunnat umgås me andra hanar.

**Alexander 061222 Min älskade son!!!! Zacko o Boboo mina älskade vovvar!!**

Är det någon skillnad på temperamentet färgerna emellan? Jag är mest intresserad av tricolor eller blenheim. Vilken färg är vanligas`?

• alvaereva

Det är väl just dom två färgerna du valt som är vanligast. Tror inte att det är nån skillnad färger emellan, men vissa påstår att den röda är mer skarp i sinnet. Inte nått jag direkt tror på...

• Marie84

Jag har en Cavalierhane som blir 7 i år. Han är underbar! Vill helst sitta i knät hela dagarna. Med på långturer och går hur långt som helst men är lika nöjd om han får ligga i soffan en dag. Otroligt personlig. Morgontrött, sover helst till 11 =)

• Skruttis82

Jag har också en Cavalier. Underbar. Han är väldigt lättsam, anpassar sig efter hur man själv lever. Alltid social och väldigt glad i folk, barn och andra hundar.

• CathrinS

Blenheim är helt klart den vanligaste färgen och därför också den där det är lättast att hitta sunda linjer. De helfärgade, black and tan och ruby, har inte så stor avelsbas och har tyvär därför lite mer problem i linjerna.

Förr avlade man de helfärgade för sig och de tvåfärgade för sig men nu blandar man just för att avelsbasen blev för snäv på de helfärgade med mkt osunda linjer och oönskat temperament som följd.

Förr hade de helfärgade lite vassare temperament med bla en del agressivitet men idag har mkt av det försvunnit då man som sagt även parar med tvåfärgat.

Nackdelen med detta är att man ofta får in vitt i de tvåfärgade hundarna vilket inte är hållbart på utställning.

• UmeLinsan

Jag har en treårig Cavalier hane som är heeelt underbar! Inga bekymmer någonstans, älskar alla mäniskor, unga som gamla, går ihop med alla hundar oavsett ras eller kön och så är han otroligt lättlärd och villig att vara till lags. Tycker inte att det går att få en mer perfekt hund!

Lycka till i skaffandet av hund!!

Svar på tråden Cavalier king charles spaniel