• sthlm80

Coffee cup vs. coffehouse

Coffehouse har tagit över de flesta/alla coffecup och jag har märkt STOR förändring!

Från att en liten latte kostat 25 kostar den nu 32.
    Stamkortet KOSTAR 20 spänn, suck.. hur tänker dom?

Latten smakar blä, eller så hade jag bara otur min första dag på espressohouse.

Nu lämnar jag coffecup efter två trogna år och en förmögenhet lagd på kaffe!

Vet inte om detta endast gäller sthlm??

• Svar på tråden Coffee cup vs. coffehouse
  • shpongle

Espresso House har inte tagit över coffee cup, utan både företagen har blivit uppköpta av ett företag i england, som valt att slå ihop företagen.
    Och eftersom det fanns fler Espresso House än Coffee Cup så valde man att omprofilera Coffee Cup till Espresso House-ställen istället för vice versa. (så ej bara i stockholm, alla coffee cup kommer bli EH)

Sen det nya stamkortet är ju dökäckt, det är ju ett kort som kostar 20 kr första gången man skaffar det bara. Därefter kostar det inget, du kan ladda på pengar och du får automatiskt 20 procent rabatt på allt take away när du betalar med det. Så den där 32 kronors lilla latten blir ju isåfall 32 - 20%(6,4) = 25,6. Och då får man väl säga att inte prisökningen har varit så väldans stor ändå? :)

Och att kaffét smakar blä, jättesynd. Men man får inte glömma att espresso osv är ett hantverk och det är jätteviktigt vem som står bakom spakarna.
    De nyanställer ju mycket nu och antagligen var det någon som håller på att lär upp sig. Som säkert anstränger sig för att bli bättre och så med.
    Finns många jätteduktiga baristor med, bland annat Emma Andersson som jobbar på Espresso House i Gallerian (omprofilerad coffee cup). Vann ju Beige Award för sveriges bästa latte.

:)

• shpongle

Kan ju påpeka med att det kortet är ju inte något slags stämpelkort så man måste betala 20 kr var tionde gång eller så.
    Utan det är ju en engångssumma och sen håller ju kortet.
    Jag tycker man tjänar nästan mer på sånt att jämt får 20 Procent rabatt än att få någon gratis-latte var tionde gång.

Men sen så kanske jag är lite partisk med ;)

• elims

saknar också coffee cup enormt!!! Speciellt deras kakor och muffins från grace!
    Kaffet VAR också mycket godare än på espresso house, tycker inte att det bara har att göra med vem som står bakom maskinen! Fanns gott om duktiga baristor på cofee cup också!

Och de här korten...lite meckigt är det ju faktiskt att behöva ladda kortet. och det där med att man tjänar mer på det nya systemet vet jag inte om jag håller med om - man kunde ju faktiskt välja vilken kaffe man ville för den där 10:e gratiskaffen!

9 st 25 kr-latte= 225kr
    10:e gratiskaffen: 33kr
    225 - 33 = 192
    -> 10 latte á 19,20 kr/styck!

Dessutom får man ju bara 20% rabatt om man tar take away nu, sitter man kvar får man bara 10%...

• shpongle

Du är medveten om att det är samma personal på de gamla coffee cup-ställena?

Sen undrade ju hon hur espresso house tänkte med att ta betalt 20 kr för det, vilket jag tycker är rätt logiskt för de korten.
    Sen är det otroligt smidigt betalningssätt och det går fortare när man väl har laddat på det någon gång i månaden när man lägger kaffebudgeten ;)

Sen självklart har det inte bara med hantverket att göra, gillar man inte den nya bönblandningen så är det ju synd förstås.
    Men får man en blä-latte som är dåligt gjord av baristan, så ska man verkligen gå tillbaka och fråga efter en ny tycker jag, för det är ju dyra priser.

Sen är det väl iofs för liten soja-latte som kostar 32, liten vanlig latte är väl 28? Har iofs inte priserna i huvudet. Isåfall borde väl nästan priserna matcha precis varandra.

Men synd om ni inte gillar ändå det nu, finns ju lite positiva saker: Coffee Cup på centralen finns ju fortfarande kvar lite till :)

• elims

på "mina" två stamställen är det helt ny personal iaf.

Antar att kortet passar för en del (de som alltid tar take away och är planerade nog att lägga upp en kaffebudget varje månad! ), men inte alla (mig! ! ).

Kom på en till sak som jag tycker är dåligt och det är att espresso house bara har två strl på muggarna, på coffee cup fanns det tre.

Å självklart går man tillbaka med en dålig kaffe!

• elims

fast mest saknar jag nog egentligen kakorna från gray's... *drömmer mig bort*

Svar på tråden Coffee cup vs. coffehouse