• challis77

Min hund biter sönder saker när hon är ensam

Kom just hem från jobbet. Min hund har varit ensam i 2h. Just nu är hon skendräktig och har alla leksaker som piper som "bäbisar". När hon var yngre så bet hon sönder saker då hon var ensam hemma, som min mobil, frärrkontroller, allt på bordet... Det har hon slutat med, trodde jag... Hon är aldrig ensam längre än 3h. Nu är hon 1.5år gammal. Hon har inte bitit sönder något på ca ett halvår, men NU hade hon bitit sönder båda våra bärbara telefoner samt en fjärrkontroll. Jag blir galen, VARFÖR???? Vad ska man göra? Har det med hennes skengraviditet att göra? Hon är stimulerad, fysiskt och psykiskt, vi är ute minst en långprom/dag, då i ca 1h, + småprom. under dagen. Vi leker och busar och ofta åker vi till sommarstugan så hon får springa fritt. Jag förstår inte, hjälp! Det är min första hund. Blandras, boxer, dalmatiner labrador.
    HJÄLP någon!!!

• Svar på tråden Min hund biter sönder saker när hon är ensam
  • Giz the wiz

du säger att hon är psykiskt stimmulerad men ser bara i ditt inlägg den fysiska aktiviteten.
    man kan säga så här att en hund behöver dubbelt så mye psyk träning mot den fysiska.
    det är en bra mellan grej sen finns det hundar som behöver ännu mera.

mina shih-tzu som trots allt är mindre krävande hundar har 3 timmar psyk per dag.

det är allt från: gömma dottern till att lägga godis under skålar m.m

en hund måste bli trött i hjärnan.

vägen till giz hjärta går via kladdkakan =)
  • SpecialK

Jag vet inte mycket om hundar, men min väninna skaffade en hund för första gången, som också var lite busig. Det visade sig att den inte blev tillräckligt stimulerad av promenader osv, utan den behövde spåra. Lägga ut små godisar och be honom söka osv. För mycket lek är inte heller bra fick hon reda på, iaf inte för hennes hundras (schäfer/rottweiler), för det bidrog till att han blev busigare.. kasta pinnar ska man inte göra för mycket. Hoppas jag hjälpt dig lite, och lycka till.

• Pinglans

var är hon när hon är ensam. Det bästa brukar vara om de har en så liten yta som möjligt att röra sig på. där blir de inte lika stirriga. ta bort hennes "Bebisar". det är inte bra för henne att ha dem i närheten när hon är skendräktig.
    mitt tips är att köpa en bur eller liknande som du kan stänga in henne i när du inte är hemma. då menar jag en lite större bur så vattenskål får plats plus att hon ska kunna ligga ner och bita på ben eller så.

Lycka till!

Tuva & Fanny...Mitt liv!
  • Ayya

Min kille på 9 månader är likadan. Jag fick rådet av vår hund"tränare" att avgränsa området hunden har tillgång till när han lämnas ensam. Sen se till att det inte finns några bitvänliga saker som han kan nå. O det har funkat, numera har jag "testat" att lämna saker framme men ändå har han ej bitit.

• Pinglans
    Ayya skrev 2007-06-29 10:00:22 följande:
    Min kille på 9 månader är likadan. Jag fick rådet av vår hund"tränare" att avgränsa området hunden har tillgång till när han lämnas ensam. Sen se till att det inte finns några bitvänliga saker som han kan nå. O det har funkat, numera har jag "testat" att lämna saker framme men ändå har han ej bitit.
    Det låter bra det!
    Tuva & Fanny...Mitt liv!
  • challis77

Min hund har en aktiveringsboll vi brukar fylla innan hon blir ensam, hon kan vara lös på gården och då kastar vi boll, frisbee etc... Brukar träna kommandon varje dag och belöna. Hon får nästan alltid följa med mig vart jag än är i olika miljöer. Ofta badar vi som hon gillar. Här finns ingen agilityträning i närheten, men hon brukar ändå få hoppa över diverse hinder jag ställt upp... Jag har ju inga barn tyvärr, men min hund tar upp väldigt mycket av min tid, så jag tycker det är så konstigt. Andra med hundar jag känner ger dem inte hälften av den tid jag lägger ned på min lilla tik, ändå är det min hund som biter sönder saker... Kan tillägga att en av hennes syskon blev avlivad för att de osm hade honom inte kunde få ordning på honom, han kunde inte vara själv tydligen. (En annan bror dog i hjärtfel) Genetiskt? Hennes mor var en omplaceringshund. Annars är hon hur snäll som helst, och enligt vetrinären så är hon frisk. Mycket lydig och lättlärd, bara det här problemet alltså. Som hon återupptagit efter ett halvår. Hur ska jag bestraffa henne, nu har jag bara visat det hon bitit sönder och sett arg ut och sagt "fyyyy dig...". Rätt eller fel? Någon annan som har något tips eller råd? Har hennes skengraviditet något med det att göra? Skall man låta henne ha sina "barn"=leksaker, eller ska man ta av henne dem nu?

• challis77

Tack, det blir nog en bur då om hon fortsätter!

• Ayya
    Ayya skrev 2007-06-29 10:00:22 följande:
    Glömde säga att vi valt utrymme där han inte kan nå att se i fönstret då hans stress var att springa från fönster till fönster och däremellan greppa saker att tugga sönder.
  • Rickeby

Se till att hunden är aktiverad både mentalt och fysiskt INNAN du lämnar den ensam.

För 2-3 timmar behöver hon inga aktiveringsleksaker, de stressar upp mer än de lugnar och hon behöver lära sig att ligga och ta det lugnt när ni är borta.

En hund som är ensam letar efter sin flock, har hon stor yta att gå på kommer hon gå runt runt och stressa upp sig själv och då finns risken att det går ut över telefoner och fjärrkontroller, alltså begränsa hennes utrymme och se till att där finns möjlighet för avkoppling och inget att förstöra.

• Rickeby

Tillägger bara att det inte är lönt att fyya för ngt hon tuggat sönder i efterhand,
    hundar kan inte se orsak och konsekvens på det sättet hon ser bara att du är arg och att du håller i det hon tuggat men kopplar förmodligen inte ihop det, du måste ta henne på bar gärning, helst precis när hon tar den och det kan ju vara svårt.

• Rickeby

Tillägger igen.
    Att inte kunna vara ensam är inget genetiskt som ärvs, det är ett beteende man lär sin hund. Och eftersom det är ett beteende som är väldigt onaturligt för hunden som har en så stark flockkänsla så kräver det väldigt mycket tid och tanke.

• challis77

Tänkte mer om det var något psykiskt genetiskt, har hört att hundar kan ha DAMP, men jag vet inte om det stämmer... Inte så jag tror att min hund har det men
    Tack för alla svar jag fått!

• Rickeby

Det är möjligt att de kan men psykiska problem på hund visar sig oftast i form av aggressivitet eller andra extrema beteenden, inte bara i att de inte kan vara ensamna hemma.
    Tycker bara att det låter som att du, i all välvilja, stimulerar din hund lite felaktikt och i stället för att få rätt mental stimulans stressar upp henne.
    Träna mkt på att lämna ensam, även om du bara går ut tio minuter och kommer tillbaka sen men så hon vet att det är denna tid hon ska passa på att vila så att hon har ork till era aktiviteter sedan

• Vargtass

Aktivering i all ära, men kan hon koppla av? Ibland är det minst lika viktigt att lära sin hund att varva ner och ta det lugnt. Vissa hundar gör ju detta själv men andra får man "hjälpa" för att de ska få vila.

Ta bort alla leksaker under skendräktigheten. Det är svårt att bryta en skenräktighet om hon omges av massa tänkbara "valpar" att ta sig an. Det kan ha att göra med skendräktigheten med tanke på att det är så länge sedan sist. Mina egna hundar blir idioter när de är skendräktiga. Ursäkta uttrycket men de är faktiskt inte kloka de perioderna.

• mammelimam

Jag håller med Tjoffsen om att du ska ta bort hennes pipleksaker nu när hon är skendräktig. Min hund är också skendräktig och hon blir knäpp/ledsen/gnällig om hon har pipleksaker nu.

• NadiaMi

Har ingen tik själv men har läst och hört från flera håll att man bör hjälpa tiken att komma igenom skendräktigheten genom att;
    - Ta bort alla "valpar", mjuka leksaker, pipisar och vad hon nu har plockat på sig.
    - Ge tiken lite extra motion, längre promenader och mindre mat så kroppen kommer ur "sparläget" som den är i då hon förbereder sig för valparna som inte finns.

Mentala träningspass kan bli svåra då skendräktiga tikar brukar vara lite mer dumma i huvudet än vanligt. Även det att hon har börjat bita på saker igen som hon inte gjort på länge kan höra till skendräktighets-problemet.

Går det inte över på egen hand med extra motion, lite mindre mat och frånvaron av valpar kan man kontakta vet för att få lite hjälp på medicinsk väg.

Svar på tråden Min hund biter sönder saker när hon är ensam