• Jonna74

Vill låta min naturliga färg komma, men det ser skitigt ut?!

Hej!
    Jag har under alla år blonderat mitt hår, nu vill jag låta det vila, och har en utväxt som jag börjar vantrivas med.
    Tycker håret ser skitigt och otvättat ut när det är mörkare i botten.
    Vad är det bästa att göra egentligen?
    Jag vill gärna ha min naturliga hårfärg, men jag står inte ut med att ha en sån utväxt.
    Kan man köpa ett slingpaket och göra några enstaka blonda slinogor kanske?
    Det värsta är att när jag gjort slingor tidigare i min utväxt så har jag aldrig vågat dra blekningen ända ut i topparna, för då går det redan blekta håret av.
    Vilket då gör att jag får en mörk rand mellan det jag bleker och det som redan är blekt.

Förstår ni? Tips tack!

Kramis Jonna

• Svar på tråden Vill låta min naturliga färg komma, men det ser skitigt ut?!
  • ming

Varför inte färga eller tona hela håret mörkare, ungefär som din naturliga hårfärg är?

• Esmeralda123

Ja så tänkte jag med.

• Hjärtevännen

Gör slingor hos frisören, så hade jag gjort om jag vore dig

Världens sötaste Victor född 10/4 2006
  • Tinaflina

Jag hade likadant och tonade hela håret i min naturliga färg.

• Cerdrica

Jag har haft blonda slingor men nu ville jag ha tillbaka min vanliga hårfärg så jag lät frisören tona det i en närliggande färg. Skulle inte stå ut med utväxten känner jag. Men det beror ju på vilken kondition ditt hår är i.

• Isolde

Även om du inte brukar gå till frisören i vanliga fall är det läge att göra det i övergången mellan blondering och naturlig färg. Särskilt om håret är slitet. Det kostar förstås lite mer, men under en övergångsperiod kan det vara värt pengarna – är inget kul att gå omkring och inte trivas med utväxten, alternativt experimentera med något som kanske inte funkar.

Dina feministmuffins på nätet: www.familjeliv.se/Forum-11-256/m21780218.html
  • Jonna74

Jag är väldigt sugen på att färga allt det blonda till en mörkare blond så det blir som utväxten.
    Men då jag testat tidigare och satt en mörkare blond i så blir det grönaktigt/grådassigt, och känns styvt. Blir inte alls mjukt och fint som det bör bli av toning.
    Permanent färg har jag därför inte vågat använda.

Men tror ni verkligen en frisör kan lyckas med att få mitt hår i en snygg nyans som liknar min utväxt.
    För det verkar som alla blekningar av håret har gjort att inget vill bita på det.

Kramis Jonna

• Jonna74

Min dröm är sånt där råg blondt hår, lite ljusbrunt aktigt men ändå åt det blonda hållet.
    När jag sätter guldblont i så blir det mest rött i mitt blekta hår.

Låter som om jag är ett typiskt fall för frisören eller?

Kramis Jonna

• Jonna74

Nu kom jag på en annan sak?
    En frisör skulle kanske kunna göra tunna slingor i en färg som liknar min utväxt, så ser det mer naturligt ut medans mitt eget hår växer ut?

Finns det slingor i mörkare färger att köpa, eller enbart blonderingsslingor?

• ming
    Jonna74 skrev 2007-06-29 11:52:02 följande:
    Jag är väldigt sugen på att färga allt det blonda till en mörkare blond så det blir som utväxten. Men då jag testat tidigare och satt en mörkare blond i så blir det grönaktigt/grådassigt, och känns styvt. Blir inte alls mjukt och fint som det bör bli av toning.Permanent färg har jag därför inte vågat använda.Men tror ni verkligen en frisör kan lyckas med att få mitt hår i en snygg nyans som liknar min utväxt.För det verkar som alla blekningar av håret har gjort att inget vill bita på det.Kramis Jonna
    Frisören kan ju säkert få rätt färg, om inte annat så kan man ju åtminstone reklamera om man inte är nöjd.
    Jag tror att det blir svårt att få ditt befintliga hår mjukt nu när det verkar vara sönderblekt(?). Det du kan göra är att vänta tills håret växer ut, och förstör det inte mer med någon mer blekning under tiden.
  • Jonna74

Fast mitt blekta hår är i ok skick just nu, och känns inte torrt. Det är när jag sätter i en toning som det blir konstigt och styvt.

Tradigt att behöva vänta tills mitt hår växer ut, för det är ganska långt...

Kramis Jonna

• abnocto

Min dotter fick avfärga sitt och sedan tog hon ljusa slingor istället. Fast de fick klippa mycket då det var så torrt.

• Kryckan

Jag skulle lägga lite pengar hos frissan för att få det bra. Om du ändå ska ha egna färgen sen kommer du ju inte lägga mycket pengar på färgning/toning/blekning framöver.

Frisören kan ju se till att det blir bra. Har man blonderat håret är det ju lätt att det blir fel färg mot vad man tänkt sig.
    Klassikern: blondin vill färga håret mörkt = får grönt hår.

Går du till ett proffs så vet de hur mörkt de kan lägga och de ser ju till att resultatet blir bra. Så blir det för rött så får de färga igen så det blir som du "beställt"!

Fråga frisören innan om han/hon tror det går att få så som du vill. De har ju kunskapen och kan många knep om hel toning/slingor osv.

Lycka till!

• Kryckan

Men inte avfärgade hon väl blont hår?! Måste vara tvärt emot vad TS vill göra i detta fall. Avfärgning är ju från en mörkare ton till mera naturligt. Blekt hår är liksom inte tillsatta pigment.

abnocto skrev 2007-06-29 11:59:32 följande:
    Min dotter fick avfärga sitt och sedan tog hon ljusa slingor istället. Fast de fick klippa mycket då det var så torrt.
    Jag skulle som sagt gå till ett proffs, om inte annat bara för konsultationen! De kan ju de här sakerna och kemikalier ska man inte mixtra med.
    Du vill ju inte få svinto liksom.
  • ming
    abnocto skrev 2007-06-29 11:59:32 följande:
    Avfärga ska ts absolut INTE göra. Avfärgning är ju en stark blekning.
  • abnocto

Oj så tokigt det blev. Kanske skulle tillagt att hon färgat ett antal gånger så det passade ju faktiskt inte in här. Fast utväxten var en annan färg. Så det blev fel tips.
    Men att gå till en frissa rekommenderar jag för de kan det där, ohc är man itne nöjd så får man klaga.

• Hjärtevännen
    Jonna74 skrev 2007-06-29 11:54:48 följande:
    Nu kom jag på en annan sak?En frisör skulle kanske kunna göra tunna slingor i en färg som liknar min utväxt, så ser det mer naturligt ut medans mitt eget hår växer ut?Finns det slingor i mörkare färger att köpa, eller enbart blonderingsslingor?
    Om du har blonderat/blekt hår så bör du nästan gå till frisören för skulle det bli grönaktigt så fixar dom det

Det låter snyggt med mörka tunna slingor tycker jag
    Världens sötaste Victor född 10/4 2006
  • AgnesMams

Det bästa e att göra en toning i den hårfärg som är så lik din egen som möjligt. Det är skonsamt och blir nästan som en inpackning Men då e de TONING som gäller.

• Minna07

Gå till frissan. Där kan du bli riktigt snygg i håret. De kan plocka fram din naturliga färg och kanske ge den en ton åt det du helst vill ha, rågblont.

Svar på tråden Vill låta min naturliga färg komma, men det ser skitigt ut?!