• Tridde

miniräknarhjälp, vart är inverse?

jag har en casio fx-82MS och ska nu pyssla med trigonometri men hittar ingen inverse(INV)knapp!! nån som har förslag på andra namn på inverse för miniräknare? jag har alla andra tangenter jag behöver (sin, cos och tan) så rimligtvis måste det ju finnas en för inv oxå, eller? *river mitt hår i förtvivlan*

• Svar på tråden miniräknarhjälp, vart är inverse?
  • Fröken Sophia

kan du inte testa 10^-1 då? Är inte det samma sak?!

• Siili

Nu är det 10 år sedan jag läste trigonometri så jag är inte säker på att jag svarar på rätt sak och jag vet inte heller hur din miniräknare ser ut. Men på min miniräknare finns ingen inverseknapp, utan jag var tvungen att använda sin-1, cos-1 och tan-1. Det stod ovanför sin, cos och tan. Jag fick trycka in shift+sin för att få fram sin-1.

• Tridde

jag tror ni är nåt på spåren...hittar nämligen de där shiftknapparna ovanför vanliga sin, cos och tan =) i vilken ordning knappar jag in då? blir det precis som med inv eller lägger jag de i annan ordning?

• Fröken Sophia

testa!!

jag antar cos och sen inverteringsknappen, men är inte säker

Tridde skrev 2007-06-29 13:36:54 följande:
    jag tror ni är nåt på spåren...hittar nämligen de där shiftknapparna ovanför vanliga sin, cos och tan =) i vilken ordning knappar jag in då? blir det precis som med inv eller lägger jag de i annan ordning?
  • Tridde

jo det var ju just det, har ingen inverteringsknapp =S eller är det shift/cos som blir inverteringsknappen?hummm....*rusar och testar*

• Fröken Sophia

det var ju det jag mende cos/sin/tan och sen shift då

Tridde skrev 2007-06-29 13:40:15 följande:
    jo det var ju just det, har ingen inverteringsknapp =S eller är det shift/cos som blir inverteringsknappen?hummm....*rusar och testar*
  • Tridde

hahahah, jag e dum i huvudet efter all matte jag pluggat hela dagen och hela veckan så sorry ;) ska testa genast!

• Siili

Ordningen är shift + sin/cos/tan för att få fram sin-1/cos-1/tan-1 på displayen.

• Tridde

jojo, men uppgiften är tex att få fram vinkel A från tre kända sidor, enligt boken trycker jag då 55/67[inv][sin] och då undrar jag hur jag gör om ordningen när jag inte har inv. sitter o kikar handboken nu (kom på att den gick att ladda hem, grattis pucko som kommer på sånt efter ett ganska bra tag) men det verkar som att man ska ställa om en massa "mode" och dona så jag har det jag gör ;) jag får hela tiden fel vinkel när jag försöker räkna ut för hand så jag måste försöka fixa det via miniräknare istället.

• Siili

Vad blir svaret på uppgiften? Jag kan testa med min miniräknare hur man trycker.

• Siili

Haha, jag blir helt förvirrad nu. Det var som sagt 10 år sedan jag räknade trigonometri. Tror att jag har lättare att räkna det för hand faktiskt och sedan testa hur jag ska trycka på miniräknaren för att få samma svar.
    Du har mått på alla sidor och ska få fram vinkel A? Vad är måtten på sidorna?

• Tridde

men tusen tack för hjälpen ändå, känner att även om vi listar ut hur vi gör så fattar jag ändå inte hela begreppet trigonometri så kanske bäst att börja med det så jag fattar vad det faktiskt är jag ska räkna ut. tusen tusen tack för att ni orkade försöka lista ut mitt virriga problem i mitt korvstoppade huvud! ;)

• Siili

Ett tips är att du lär dig "ramsorna"
    sin=motstående katet/hypotenusan osv. Då vet du vilka siffror du ska använda dig av beroende på vilka mått du har tillgängliga.

• Tridde

måste hämta på dagis nu men sidorna är katetrar a - 55 b - 40 hypotenusa c - 67. sin a blir 55grader men då måste det ju vara a/c som är sinus och inte b/c som jag sa...gah! hjärnröta, det är mitt mellannamn idag! hursomhelst, a/c ger 0.821, hur räknar du då vidare för att få fram vinkeln? *nyfis* måste springa iväg men återkommer såfort jag kan! och tusen tusen tack igen!

• Tridde

jag tror jag fattat vad sinus och cosinus är, sinus är motstående katet genom hypotenusan, cosinus är närmaste katet genom hypotenusan...eller? =) skulle ju springa, vad gör jag då kvar? hahahahaha...vimsigast i kommunen ;)

• Siili

Nu såg jag att du skrivit om olika inställningar och det var felet på min räknare nu när jag försökte. Jag hade helt glömt bort att man måste ändra det på min (och kanske din också då?). Min ska vara inställd på deg verkar det som, för då blir vinklen rätt med de siffror du har gett.

55 är motstående katet och 67 är hypotenusan.

sinusvinkeln blir då: 55/67 =0,821

sin-1 * 0,821= 55 grader

• Siili

Japp, cos är närliggande katet/hypotenusan och tan är motstående/närliggande

Bäst du skyndar dig nu!

• Tridde

men tusen tusen och åter tusen tack du snälla människa! du har gjort dagens goda gärning för jag har ägnat två hela dagar med att förstå vart det gick fel när jag skulle få ut vinkeln men ser ju nu direkt vart felet ligger. tusen tack igen! =)

Svar på tråden miniräknarhjälp, vart är inverse?