• Theress

Farligt att vistas i slipdamm?

Vi håller på att bygga ut här hemma och har precis öppnat upp till huset, gipset och allt är på väggarna med det finns ju säkert i luften, vi har städat upp så gått det går och har häftat upp skyddsplats imellan öppningarna, är endå orolig att det ska vara farligt för mig att vistas i det, jag vet att jag ska hålla mig borta sen när det ska spacklas och tapetseras. Men är gipsdamm farligt?

• Svar på tråden Farligt att vistas i slipdamm?
  • Theress

någon som vet om gipsdamm är farligt??

• grodan15

Att spackla och slipa med gipsdamm kan väl knappast vara farligt. Jag har gjort det under graviditeten, undviker däremot att måla.

• En bebis i magen

Jag ska inte säga att jag vet. Men varför skulle det vara farligt? Finns väl inga konstiga ämnen i gips som kan påverka fostret? Dammet i sig fastnar ju förhoppningsvis i din näsa;)

• Theress

ja jag känner det i näsan och i halsen, jag tänkte bara utifall att det skulle vara farligt att inandas.

• AnneSophie

Njo, gipsdamm (liksom trädamm) kan ju vara farligt att inandas i stora halter. Men man kan ju ha mun/nässkydd på sig om man själv håller på att slipa.
    Ni har ju tagit förebyggande åtgärder och satt upp plast. Ev damm som tar sig igenom lägger sig ju efter ett tag och då är det ingen fara.

Alla som säger 'Du kommer förstå när du blir äldre' har faktiskt rätt.
  • denna där

Det är väl inte mer farligt att inandas än när du inte är gravid...
    Använd munskydd, men det bör ni båda göra!

Vi simmar alla i samma båt.
  • lilla my2

Nej ...........det är inte farligt, men du kan få ett h-vete som jag har haft hela våren då vi byggde övervåning!

Jag har kräkts slem varje dag/natt
    Mina bihålor alldeles igentäppta
    Beläggning i gomen

Nu går jag på nasonex (kortisonnässpray för baksnuva pga dammet)
    och renar näsan med koksaltlösning varje dag med en speciell nässpruta

Allt för att jag var i detta damm för länge ( 2 veckor) och vi städade också, men det sätter sig  överallt!
    Vi var tvugna flytta ut ur huset i två veckor pga jag mådde så dåligt!!

Jag tycker att om du har möjlighet- flytta ut NU tills allt är klart! För din egen skull- jag avskyr det jag råkat ut för

• Theress

usch då låter ingen vidare, bara det inte är farligt för bebisen i magen e jag rätt lugn, men nu ska det taperseras nästa vecka och då kommer jag bo hos mina päron några dagar.

• Monkey Tales

Tapetlim är vattenbaserat och det är ingen fara att bo i ett hem där det tapetseras om.

• CamillaG78

Jag spacklade, slipade, målade och tapetserade när jag var gravid. Min dotter blev som hon skulle ändå=)

Svar på tråden Farligt att vistas i slipdamm?