• LyNxQ

Katten har tappat svanstippen!! Akut?

Vår ena katt är lite knäpp och gillar tyvärr växelvis boende. Under ett år bor han väl kanske 70% av tiden hos oss, övrig tid tillbringar han ca 2-3km hemifrån.
    Dock är det inget speciellt hus han bor i/vid, utan det brukar variera verkar det som..
    Ibland sitter han där hemma på trappan och är superhungrig och ofantligt kelesjuk, och ibland plockar vi upp honom på vägen ifall vi ser honom.. Så var läget idag.
    På väg hem från dagis fick vi se katten- stannade och ropade på honom- men, han hade kort svans!! Säkert 10cm kortare än vad den brukar vara!
    Detta kan ha hänt någongång under de senaste 3 månaderna (tiden han varit borta) men det såg ut som lite färskt blod längst ut och det växer ingen päls på de yttersta 2 cm. Det sticker ut en liten benbit, ca 0,5cm.
    Veterinären har stängt nu, men ska jag ringa till jouren?
    Eller ska jag vänta tills måndag? Det ser inte infekterat ut, katten verkar inte ha ont, ens om man tar på svansen och han håller inte på och slickar heller..
    Vad hade ni gjort?

• Svar på tråden Katten har tappat svanstippen!! Akut?
  • mamsen4små

Har han inte ont och om det inte verkar infekterat så skulle jag ha väntat iaf, men börjar han få ont och bli slö eller aggressiv så borde ni ringa akut under helgen..

• Loppan75

Det är inte akut om det inte ser infekterat ut. Åk till en veterinär och få det tvättat och ihopsytt, så inte benbiten sticker ut.

• LyNxQ

Hittills är han bara jättegosig (och HUNGRIG)
    Jag ska i vilket fall som helst ringa vet på måndag!
    Men då behöver jag inte känna mej elak för att jag väntar? (han verkar ju inte bry sej alls om sin saknade svans.. buhu, den som var så fin!)

• Woodgrove

Om det är blod och det sticker ut ben är det väl självklart att det är akut??? Ring jouren!

• LyNxQ

hm.. jo, jag ringer nog jouren ändå och hör med dem iallafall..

• mamsen4små

Hur har det gått med katten?

• Karpet

Det finns väl inga ben i svansen?

Hur som helst så hade jag väntat till imorgon om det inte är infekterat, katten mår dåligt eller liknande. Katter är jätteduktiga på att göra rent sina egna sår.

• Giz the wiz

katten lider uppenbart inte av blodbrist, han är gosig, han är social och dessutom äter.

en katt som har ont håller sej oftast undan, äter inte gärna osv.

vad alla borde ha hemma är sårtvätt (annars kokar man 1L vatten i 5 min och låter det svalna) och tvättar försiktigt området runt såret.

det vet troligen gör är att amputera den "kota" som sticker ut och syr ihop det.
    går på några sekunder och görs sist jag hörde ngt med lokalbedövning.

så se till att ha katten hemma, observera så inte läget förändrats och boka en tid på måndag eftersom det är söndag i dag då.
    förändras kattens mående så är det ju självklart att ni ringer akut.

vägen till giz hjärta går via kladdkakan =)
  • LyNxQ

Jag pratade med veterinären, de sa att jag kunde komma på måndag..
    Han verkar inte bry sej alls (katten alltså Hanb ligger för övrigt i mitt knä just nu.. synd att han inte kan berätta för oss vad han råkat ut för.. )
    Men imorgon bär det av till veterinären!
    Troligtvis blir det väl att de kapar svansen ett par centimeter och täcker över tippen med hud..

• LyNxQ

Stackars katten går numera runt med en strut och en rakad liten svans.. Ska äta penicillin i två veckor..
    1500kr gick det på.. Men vad gör man inte för sin älskling?

• MrsNelson
    Karpet skrev 2007-07-01 11:18:18 följande:
    Det finns väl inga ben i svansen? Hur som helst så hade jag väntat till imorgon om det inte är infekterat, katten mår dåligt eller liknande. Katter är jätteduktiga på att göra rent sina egna sår.
    ?????det är väl klart att det är ben i svansen!!
Svar på tråden Katten har tappat svanstippen!! Akut?