• Akay

*Någon här inne som bor i ett Älvsbyhus? Kanske

Någon här inne som bor i ett Älvsbyhus? Kanske har ni rent av byggt ett själva? Sambon och jag går just nu i husbyggar-tankar och har insett att just Älvsbyhus är ett ekonomiskt hållbart alternativ. Har ni bra eller dåliga erfarenheter får ni gärna delge!

Tack på förhand!

• Svar på tråden *Någon här inne som bor i ett Älvsbyhus? Kanske
  • mamman 76

Oh, jag är också nyfiken på dessa hus.....Puffar upp

• Akay

Sökte efter andra inlägg och hittade några trådar som också handlar om Älvsbyhus... Men, ju fler trådar desto roligare!

• CB72

Akay: Tyvärr har jag bara dåliga erfarenheter av ÄLVSBYHUS..
    Så mitt råd KÖP DET INTE ELLER BYGG INTE..

Av en VÄLDIGT tillförlitlig källa så vet jag att Älvsbyhus har problem med "torpargrunden" sin. I dom nya älvsbyhusen så sätts det numer in fläktar där men det räcker inte fullt ut.
    Säg att du skulle bo där i "typ" 25-35-år,, så kommer det en mögellukt i huset som INTE går att få bort. Det sätter sig i kläder, gardiner, sängkläder mm..

Ett EX jag har. Min morfar har bott i ett älvsbyhus, (äldre modell). Då min morfars fru dog så såldes det huset. Efter hemtagning av tyger, möbler, gardiner, så stank dom F*N rent ut sagt,,RENT MÖGEL. Vi fick tvätta dom flera gånger innan det försvann. Kan även påpeka att dom bara bodde i det huset i 5år...

Det blir fukt förr eller senare där...

Mvh, CB72...

• Snuttarna

Man kan gjuta en platta istället för torpargrund, men det är något som man får bekosta själv. Men i det långa loppet så kan det vara värt de extra pengarna.
    Torpargrunder i allmänhet är inte bra. De har oftast inte tillräckligt med luftgenomströmning och blir därför en mögelfälla. Tragiskt men sant.

• Vilgotha

Hade aldrig själv valt ett sådant hus, men känner de som gjort det.
    Något jag reagerade på i huset var att det var väldigt lyhört. Sen har ju bla CB72 också svarat.

Detta är sagt av en Älvsbyhusägare: "Du får vad du betalar för"

Svar på tråden *Någon här inne som bor i ett Älvsbyhus? Kanske