• Mårrran

Kakor till födelsedag?!

Fyller 20 år om 1½ månad kom jag på idag, så det känns som att det är dags att börja baka. Men har totalstopp i huvudet. Ingen som jag pratat med har några bra förslag heller.
    Det enda jag vet nu är att jag ska göra bullar och en lingonkaka.

Så massor med förslag!!!!

Lev ditt eget liv för du ska Dö din egen död!
  • Svar på tråden Kakor till födelsedag?!
  • timberhochmandie

Bondkakor brukar vara bra tycker jag... Goda för att vara småkakor (finns många som bara smakar mjöl, typ) och man får ut hiskeligt många på en sats.

• BabeGrl

Drommar ar alltid en hit, dem smalter i munnen. Nar jag gor drommar forsvinner dem i en hast. Du kan ju alltid gora kolapinnar, de ar ocksa latta att gora. Lycka till.

• emejo128

Vill du ha småkakor eller mjuka kakor?

Småkakor: Drömmar, syltkakor eller kokostoppar.

Mjuka kakor: Bananmuffins, kladdmuffins, morotskaka

• Mårrran

Vad är bondkakor för något? Har jag aldrig hört talas om.

Ja kladdkaka skriver jag upp nu

Vill ju gärna ha en del kakor, då jag inte orkar stå med någon mat.

• Prins William
    min son kom hem med hallongrottor igår! efter ett bak hos farmor! DOM E JU SUPER goda lätt o göra med!

grattis i förskott!!!
    *Såra mig hellre med en sanning än göra mig lycklig med en lögn*
  • Mårrran

Vill ha alla sortes kakor

Vad många bra tips ni har hade jag inte ens kommit på om jag suttit hela kvällen och funderat

• Mårrran

Tack

Prins William skrev 2007-06-29 19:45:06 följande:
    min son kom hem med hallongrottor igår! efter ett bak hos farmor! DOM E JU SUPER goda lätt o göra med!grattis i förskott!!!
  • Mårrran

Hehe skriver upp alla förslagen Har jag en massa att välja på sen ju

• timberhochmandie
    Thussen skrev 2007-06-29 19:44:59 följande:
    Vad är bondkakor för något? Har jag aldrig hört talas om.
    Skurna kakor med hackad mandel i... Smör, mjöl, socker, sirap, bikarbonat/bakpulver, vaniljsocker, vatten och hackad mandel om jag nu inte har missat något. Formas till rullar/korvar som får stå kallt och stelna, sedan skär man skivor och gräddar 5-7 min. Säkert att du aldrig har ätit sådana?
  • Mårrran

Nej jag har aldrig ätit sådana, men känner igen vad det är för kaka nu när du säger det med rulla och skära. Det måste jag ju bara ge mig på att göra

• Jujja
    Delikat dubbelmaräng med en läcker chokladsmörkräm emellan. Nötmaränger med chokladsmörkräm  Ingredienser ca 25 st 1 dl valnötter, ca 50 g
    2 äggvitor
    2 dl florsocker
    125 g rumstempererat smör
    1 dl florsocker
    3 msk kakao
    ev 1 msk konjak
    Gör så här Sätt ugnen på 175°. Mixa nötterna i en matberedare. Vispa vitorna till hårt skum. Vänd ner socker och nötter. Klicka ut smeten med en liten sked till 50 st små kakor på plåtar med bakplåtspapper. Grädda i nedre delen av ugnen 12 – 15 min. Låt kallna. Rör ihop smör, florsocker och kakao. Rör i konjak. Lägg ihop kakorna två och två med kräm emellan. Tips Godast nybakade men håller ?nt i kylen i en lufttät burk. Går även bra att frysa in.
    Källa: Arlaköket nr 2 2003
  • Mårrran

Tack för alla tipsen

• mamma me tre

kola kakor är jätte goda och jätte lätta att baka.

• MajaMaria79

kakor... kärleksmums, något vetebröd, finska pinnar, havreflarn med choklad, sockerkaka med äpple i.

Det får vara dagens tips. Jag ska fundera lite till.

• JennyL25

sockerkaka

Muffins med dumle i

Mockarutor

vetebullar
    wienerbröd

Svar på tråden Kakor till födelsedag?!