• Flisis

8 månader och börjat att spy

Vad kan detta bero på? Hon äter som en häst och har alltid gjort. Men har heller inte tidigare spytt nåt direkt, hon har alltså inte varit nåt spy barn, och hon verkar inte må dåligt utan är som vanligt..konstigt tycker jag.. hon kan gulpa lite några ggr/dag.

• Svar på tråden 8 månader och börjat att spy
  • lia76

kanske det beror på att hon äter så mycket
    De kräks upp överflödet som inte får plats i magen.
    Det gör min dotter... Och gulpar lite då och då... och på det får hon hicka hehe

Kram Lia, stolt mamma den 23/9-2006 till en liten Stella
  • Flisis

Ja hon äter ganska mycket och är ganska STOR. Försöker att hålla igen henne men det är svårt
    Fast hon har ju alltid varit stor i maten och har ändå inte spytt, dessutom har hon slutat att äta på natten så det är ju lite konstigt.

• lia76

tror inte det är någon fara

Kram Lia, stolt mamma den 23/9-2006 till en liten Stella
  • Flisis

Nej förhoppningsvis inte. Undrar väl egentligen bara varför och orsak?

• Flisis

Ingen mer som har upplevt att deras barn helt plötsligt börjat gulpa,kvälja å spy, som inte tidigare gjort så?

• Spoky

Vår tre-månaders äter och spyr ibland. Företrädelsevis på mina ny-strukna skjortor.

Alla bebisar kräks mer eller mindre och dessutom mer eller mindre när du som sämst behöver det.

Ta det lungt, låt bebisen äta och kräsas, men ha en handuk över axeln.

När hon väl övergår till att bara äta vanlig mat så ska du se att hon slutar kräkas och dessutom antar lite mer normala proportioner.

• HelleBelle

Ja så gorde min son också vid åtta mån. Trodde det var pga hans mjölk allergi, men det gick över. Nu gulpar han bara till ibland när han typ rapar.

• Flisis
    Spoky skrev 2007-07-01 20:35:34 följande:
    Vår tre-månaders äter och spyr ibland. Företrädelsevis på mina ny-strukna skjortor. Alla bebisar kräks mer eller mindre och dessutom mer eller mindre när du som sämst behöver det.Ta det lungt, låt bebisen äta och kräsas, men ha en handuk över axeln. När hon väl övergår till att bara äta vanlig mat så ska du se att hon slutar kräkas och dessutom antar lite mer normala proportioner.
    Tack för ditt svar, men hon är så stor och sitter aldrig vid min axel längre
    Äter dessutom bara vanlig mat och ibland välling på kvällen.. Hon kväljer när hon äter iblnd också :-/
  • Flisis
    HelleBelle skrev 2007-07-01 21:20:57 följande:
    Ja så gorde min son också vid åtta mån. Trodde det var pga hans mjölk allergi, men det gick över. Nu gulpar han bara till ibland när han typ rapar.
    Tror du att hon har någon mjölk allergi? Äter en del mjölk i maten.. Kan inte fatta varför..?
  • HelleBelle

nä jag tror det är åldern. Han har i princip slutat med det nu. Höll på ett par v.

Nu gör han löddriga genomskinliga spott kräkningar ibland när han leker. Tror han stoppar in saker för långt

• Flisis
    HelleBelle skrev 2007-07-02 15:08:32 följande:
    nä jag tror det är åldern. Han har i princip slutat med det nu. Höll på ett par v. Nu gör han löddriga genomskinliga spott kräkningar ibland när han leker. Tror han stoppar in saker för långt
    Läste i en annan tråd om att färskpotatis kan vara svårsmällt för små. Undrar om detta gäller bara vid smakisar eller även för de som är liite större men ändå små
    Lagar ju största delen av hennes mat själv där mycket innehåller färskpotatis, kan det kanske vara det?
    Hon spyr oftast "mat" spyor men inga kaskad spyor,men det är ändå en portion
  • SYRRAN77

min ena kille spyr ibland när han ska bajsa och maten varit svår smält.

• Flisis
    SYRRAN77 skrev 2007-07-02 15:23:45 följande:
    min ena kille spyr ibland när han ska bajsa och maten varit svår smält.
    Då kan det kanske ha att göra med färskpotatisen då om den är svårsmällt...?
  • HelleBelle

min äter massor av färskpotatis dock knosad, el mosad som det väl egentligen heter. Inga spyor av det.

Jag tror bara du behöver vänta ngn vecka till så slutar hon nog. De börlar runt och magen e full. Tänk dig själv proppmätt och sätt dig på huk med livrem hårt (som blöjan trycker på dem)

• Flisis
    HelleBelle skrev 2007-07-02 15:27:40 följande:
    min äter massor av färskpotatis dock knosad, el mosad som det väl egentligen heter. Inga spyor av det. Jag tror bara du behöver vänta ngn vecka till så slutar hon nog. De börlar runt och magen e full. Tänk dig själv proppmätt och sätt dig på huk med livrem hårt (som blöjan trycker på dem)
    Så sant så sant
  • M26

Jag slutade amma min son när han var ca 7 månader. Han fick då börja med välling. Strax efter detta började han spy nästan varje gång han åt välling. Det visade sig (ett halvår senare) att han hade mjölkallergi. Det är då vanligt att de spyr.
    Sonen klarade små mängder mjölk och därför märktes det först när han började få välling eftersom den innehåller mycket mjölk.

Har nu en dotter på snart 1 år och hon har inte spytt sedan hon ammades då det ju är vanligt att de äter för mycket, får i sig luft osv. Slutade amma henne vid 8 månader.

• krinzon

Kan det bero på att han håller på att anstränga sig, typ krypa?? Min dotter har alltid kräkts men höll upp några månader. Hon e nu 9 månader och började kräkas nu igen när hon lär sig att krypa. Det är som om magsäcken trycks ihop och överflödet kommer upp. En idé bara!

• Flisis
    krinzon skrev 2007-07-02 22:32:10 följande:
    Kan det bero på att han håller på att anstränga sig, typ krypa?? Min dotter har alltid kräkts men höll upp några månader. Hon e nu 9 månader och började kräkas nu igen när hon lär sig att krypa. Det är som om magsäcken trycks ihop och överflödet kommer upp. En idé bara!
    Många ggr ärdet så faktiskt när hon ligger och grejjar eller sitter ihopstryckt. Men iblnad så kommer det bara. Som i kväll efter kvällsvällingen så spydde hon bara rakt ut. Säkert halva flaskan. Men hon bara flinade och var glad så inte lider hon av det, men man undrar ju vad detta kommer sig...? Ammade henne bara i 2 månadetr så mjölk har hon ju varit i kontakt med ett tag..
Svar på tråden 8 månader och börjat att spy