• IdaM

Tips till 30-års fest! Dekoration, mat, mm.

Jag ska ordna min sambos 30-års fest. (Blir ca 20-30 gäster) Jag har hyrt en lokal för festen. Det är ett ställe vid en badstrand. Det finns nybygd bastu för ca 20 pers, relaxavdelning med utsikt över vattnet + ett separat hus med café med fullt utrustat kök och sittplatser. Med andra ord ett TOPPEN fint ställe. Har tänkt göra någon enkel mat (som dessutom ska va hyffsat billig) som många gillar. Bara varmrätt + efterrätt. Det ska gå att förbereda dagen innan för jag har inte tid att laga mat på fest dagen. Har du bra tips på bra mat??

Sen funderar jag på att åka till IKEA och köpa lite dekoration till borden. Några tips för att få det effektfullt men ändå billigt? Ska jag sats på ngt "tema" eller färg? Tips motttages tacksamt.

Min bror ska ordna en karaoke iallafall, men vad mer ska jag fixa för att få bra stämmning?

Snälla hjälp mig, detta är den första fest jag ska ordna och det vore onödigt att göra flera klassiska misstag.

• Svar på tråden Tips till 30-års fest! Dekoration, mat, mm.
  • Laire

Är ingen festfixare, men på min svägerskas 30-årsfest hade de gjort en tidslinje. Den var ganska lång (2-3 meter och 1 meter bred) och den började när hon föddes och slutade året som var, och så var det olika höjdpunkter ur hennes liv samt ett foto från den tiden. En studentbild, barnfödslar, henne som bebis, hon när hon flyttade hemifrån etc.

Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.
  • ollson

Vi var på 50-års kalas i fjol å då hade dom så att man kunde köpa lotter för en 5:a typ med hemlig vinst sen så drog dom nr å sa att den som vann fick bjuda den som fyller år på middag. Ganska rolig grej (tyckte vi iaf)

It´s nice to be inportant, but it´s more imortant to be nice
  • Laire

Såg en sak till, det var någon som gjort en tidslåda. Där lade de ner ett vin man lagrade hemma i fem år, glas samt en massa frågor om framtiden, som "Vad gör x om fem år", som gästerna då svarade på och lade i lådan. Så fem år senare skulle lådan öppnas och vinet drickas medan födelsedagsbarnet fick läsa frågorna och svaren.

Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.
  • Jessica24

Sedan tycker jag att du ska köra på ett tema, om det så är en eller flera färger eller t.ex. Mexikanskt, Glamour eller disco, så är det alltid mycket lättare att köpa dekorationer och MYCKET roligare. Skrattande

* Köp billiga lakan på IKEA och använd som dukar. Mycket festligare än t.ex. pappersdukar. (http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/60086312)
    * Ljuskoppar och levande ljus i massor. Finns jättebilliga ljuskoppar på IKEA. (http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/36418000)

Då det kommer till maten, så hade jag kört på:
    * Olika sorters pajer
    * Sallader
    * Dressing
    * Bröd
    * Smör
    * Ost
    Eller någon gratäng som du kan värma upp dagen efter och servera sallad, dressing, bröd, smör och ost till.

Ett tips är att se till så att musiken är noga utvald. Finns ingen större partydödare än dåliga låtar och folk som byter låt hela tiden. Flört

♥ Victor 14/3-2006 ♥ +
  • IdaM

har kommit på att vi ska ha "tipsrunda" med frågor som ex: Vem av dessa får flest poäng i dart? Vem av dessa har längst lillfinger? osv. Sen blir det lite skojj när vi ska få svar på dessa frågor. Funderade även på att göra färdiga lag med 2 pers/lag och mixa ihop sådana som inte känner varandra så bra för att smälta isen lite... Tycker ni det är bra, eller är det bättre att man får välja själv?

Funderar på ett färgtema: Grönt. Det finns ju så mkt snyggt gröna saker nu. Gillar limegrönt och vitt i kombination. Det blir ljuslyktor och dukar iaf. Fler tips på fin dekoration??

• Jessica24

Ska du ha limegrönt och vitt, så tycker jag det kan vara snyggt med guld eller silver också.

♥ Victor 14/3-2006 ♥ +
Svar på tråden Tips till 30-års fest! Dekoration, mat, mm.