• vem är du vem är jag

Sluta med Metformin vid plus?

Jag har precis testat plus (bim+2) och jag undrar nu hur jag ska göra med mina Metformin! Jag började med dessa den här månaden efter att ha fått veta att jag har en lightvariant av PCO, jag hann ju bara äta tabletterna i 2 veckor och jag är inte ens uppe i full dos ännu. Nu är frågan om jag ska fortsätta nu när jag testat plus? Det verkar råda delade meningar om det här på FL. Tyvärr kan jag inte fråga min läkare som skrev ut dem för hon har gått på semester. Någon som vet? Jag har ju som sagt bara en väldigt, väldigt lindrig form av PCO så det kanske är bättre att sluta? I bipacksedeln står det ju att man inte ska äta vid graviditet men det är ju å andra sidan om man har fått tabletterna för typ2-diabetes och inte om man fått dem pga PCO...

Tips, synpunkter?

• Svar på tråden Sluta med Metformin vid plus?
  • buslings mamma

Hittade detta i Fass.... Får ju inget bra svar av det men om jag va du så hade jag nog slutat med metforminet under graviditeten...
    Vid PCO så äter man ju metformin för att framkalla en ev ägglossning bla....och det behöver ju inte du nu

Tala om för din läkare om du är, eller tror att du är gravid eller om du planerar att bli gravid. Under graviditet bör diabetes behandlas insulin. Om du upptäcker att du är gravid under behandling med Metformin Teva ska du konsultera din läkare så att han/hon kan ändra din behandling.

Du ska inte ta Metformin Teva om du ammar eller planerar att amma ditt barn.

Rådfråga din läkare eller farmaceut innan du tar något läkemedel.

Och Grattis till ditt +

• Netriosa

Grattis!

Jag fick själv välja om jag ville fortsätta äta metformin eller sluta när jag blev gravid. Jag valde att sluta med tanke på att det inte finns tillräckligt med studier på hur det påverkar fostret. Har dock tänk börja äta dem igen efter graviditeten

• nylsa

Grattis till plusset!

Min gynekolog har sagt att han tyker att man ska göra ett upphåll med metfominet under graviditeten just eftersom det inte finns tilräcklig forskning på om det kan vara skadligt eller inte. Antaligen är det ingen fara att fortsätta ta dem, men som buslings mamma skrev - nu behöver du ju inte metfominet längre, eftersom det var till för att hjälpa till med ägglossningen.

Lycka till!

• Tittija

enligt min läkare så ska man inte äta metformin när man är gravid
    och jag har ätit det till och i 2år och varit gravid 8 ggr min käkare var mycket noga med att poängtera om man äter metformin för pco och inte för diabettes ska man sluta direkt man plusar

• Mamma till viljestark dotter

Min läkare sa att Metformin under graviditeten kan minska risken för missfall, men läkarna är tydligen oense. Ring och rådfråga någon "expert" på området!

• vem är du vem är jag

Tack för alla svar och tack för alla grattis! Jag hann ju bara äta Metformin i 2 veckor som jag sa och jag tror att det är bäst att jag slutar igen....men jag ska föröka få tag på någon på kliniken där vi gick (alla kanske inte har semester)så jag får besked om deras inställning.

Tack igen!

Svar på tråden Sluta med Metformin vid plus?