Får man äta pParmaskinka???
En liten fråga får man äta parmaskinka när man är gravid?? Blev så sugen på en god pastasås!!
En liten fråga får man äta parmaskinka när man är gravid?? Blev så sugen på en god pastasås!!
Jag tror inte det då den är lite "rå". Den måste nog upphettas innan man kan äta den.
Jag älskar parmaskinka och hittade faktiskt en pizza med parmaskinka och mozzarella
. Den har då tillagats i ugn så jag åt med största glädje.
Bara kött som tillagats i värme, inget kallrökt...
allt som man inte får äta finns med på www.slv.se
Såg nu att du skulle ha det i en pastasås. Då kan du nog äta det så länge den upphettats till över 70 grader.
Allt som är upphettat till bubblande het är alltid OK
Min BM sa att rött kött, lufttorkad skinka etc är ok så länge som det varit fryst i minst 3 dagar. Då skulle ev bakterier dö. Vet inte om det stämmer riktigt.
Men i pastasås är det nog ingen fara hur som helst.
Nix inte som den är.
Jätte synd. Om 8 veckor ska jag köpa massor av parma och goa ostar.
sorry tryckte fel.
Campylobacter tex. dör inte vid infrysning utan vid upphettning till minst 70 gr och det kan finnas även i lufttorkad skinka. Infot taget från www.slv.se
Det enda säkra sättet är att hetta upp skinkan.
För oftast så går bakterierna endast i dvala i frysen.
Tror att det var toxoplasma som BM tänkte på angående infrysning. Men om det även kan finnas campylobacter i annat kött än fågel så är det ingen höjdare att bara frysa.
Tur att jag klarar mig utan detta än så länge. :)
camphylobacter är inte fosterskadande!
de två mikrober som kan finnas i lufttorkat kött som är fosterskadande är Listeria Monocytogenes (ffa i vaccat färdigskivat) och Toxoplasma Gondii
och toxoplasma är en parasit som dör vid djupfrysning men listerian kommer man inte undan genom frysning tyvärr...
vill man däremot äta röd oxfilé (eller entrecôte eller lammstek eller....) så köp fryst och stek - listerian kan nämligen inte tränga in i hela köttbitar utan stannar på ytan och dör därmed vid stekningen
och ev toxoplasma dör vid djupfrysningen
LatakockenJohanna: du verkar vara en klippa på detta så jag passar på att ställa en fråga till dig: vad i ölkorven är det som är farligt? Är det toxoplasma (som man kan döda genom frysning och isf gör det möjligt att man kan tillåtas sig att äta ölkorv) eller är det listerian som är det farliga och som isf gör det förbjudet att äta dom goda små rackarna
Mycket tacksam för hjälp!!!!
fick veta av kompisar som varit gravida att man inte fick äta det.
I princip kan man äta det mesta som varit upphettet till över 70 grader, även parmaskinka!
vem är du vem är jag skrev 2007-07-02 17:02:02 följande: