• verajon

Får man äta pParmaskinka???

En liten fråga får man äta parmaskinka när man är gravid?? Blev så sugen på en god pastasås!!

• Svar på tråden Får man äta pParmaskinka???
  • clay

Jag tror inte det då den är lite "rå". Den måste nog upphettas innan man kan äta den.
    Jag älskar parmaskinka och hittade faktiskt en pizza med parmaskinka och mozzarellaRäcka ut tungan. Den har då tillagats i ugn så jag åt med största glädje.

• Miffy

Bara kött som tillagats i värme, inget kallrökt...

• clay

Såg nu att du skulle ha det i en pastasås. Då kan du nog äta det så länge den upphettats till över 70 grader.

• lata kocken Johanna

Allt som är upphettat till bubblande het är alltid OK

• Storsfru

Min BM sa att rött kött, lufttorkad skinka etc är ok så länge som det varit fryst i minst 3 dagar. Då skulle ev bakterier dö. Vet inte om det stämmer riktigt.

Men i pastasås är det nog ingen fara hur som helst.

• gbgumman

Nix inte som den är.

Jätte synd. Om 8 veckor ska jag köpa massor av parma och goa ostar.

• Lunagirl74

sorry tryckte fel.

Campylobacter tex. dör inte vid infrysning utan vid upphettning till minst 70 gr och det kan finnas även i lufttorkad skinka. Infot taget från www.slv.se

Det enda säkra sättet är att hetta upp skinkan.
    För oftast så går bakterierna endast i dvala i frysen.

• Storsfru

Tror att det var toxoplasma som BM tänkte på angående infrysning. Men om det även kan finnas campylobacter i annat kött än fågel så är det ingen höjdare att bara frysa.

Tur att jag klarar mig utan detta än så länge. :)

• lata kocken Johanna

camphylobacter är inte fosterskadande!

de två mikrober som kan finnas i lufttorkat kött som är fosterskadande är Listeria Monocytogenes (ffa i vaccat färdigskivat) och Toxoplasma Gondii

och toxoplasma är en parasit som dör vid djupfrysning men listerian kommer man inte undan genom frysning tyvärr...

vill man däremot äta röd oxfilé (eller entrecôte eller lammstek eller....) så köp fryst och stek - listerian kan nämligen inte tränga in i hela köttbitar utan stannar på ytan och dör därmed vid stekningen
    och ev toxoplasma dör vid djupfrysningen

• vem är du vem är jag

LatakockenJohanna: du verkar vara en klippa på detta så jag passar på att ställa en fråga till dig: vad i ölkorven är det som är farligt? Är det toxoplasma (som man kan döda genom frysning och isf gör det möjligt att man kan tillåtas sig att äta ölkorv) eller är det listerian som är det farliga och som isf gör det förbjudet att äta dom goda små rackarna Mycket tacksam för hjälp!!!!

• time

fick veta av kompisar som varit gravida att man inte fick äta det.

♥ gravid v. 18 - beräknat 8 dec ♥
  • SofiaD

I princip kan man äta det mesta som varit upphettet till över 70 grader, även parmaskinka!

♥♥♥Mina barn - mitt allt! Nu gravid med trean i v 38, 10 dagar kvar♥♥♥
  • lata kocken Johanna

vem är du vem är jag skrev 2007-07-02 17:02:02 följande:

LatakockenJohanna: du verkar vara en klippa på detta så jag passar på att ställa en fråga till dig: vad i ölkorven är det som är farligt? Är det toxoplasma (som man kan döda genom frysning och isf gör det möjligt att man kan tillåtas sig att äta ölkorv) eller är det listerian som är det farliga och som isf gör det förbjudet att äta dom goda små rackarna Mycket tacksam för hjälp!!!!
    normalt sett är de för torra för att ngn av de mikroberna ska trivas (likadant med parmaskinkan)

men tyvärr vet man inte riktigt hur vattenhalten är i produkterna så det finns en _liten_ risk för båda två
Svar på tråden Får man äta pParmaskinka???