• Little Ms Chatterbox

Hur hög vilopuls "får" man ha?

Min vilopuls har legat på 103-105, ibland ända uppe på 111slag/minut nu den sista veckan. Annars brukar jag ligga på ca 80 slag/minut. Jag har en Bt-mätare som även visar puls så det är därför jag vet.
    Jag hade högre antal slag i höstas och pratade min BM om det och hon sa att om jag inte blev böttrre skulle jag höra av mig, hon tog allvarligt på det. Någon dag efter åt fick jag en förkylning och efter tillfrisknandet blev vilopulsen bra igen.

Men nu är vilopulsen hög, jag har ingen infektion och har inte haft på länge. Var hos BM i tors, en annan, min ord. har semester. Hon sa att hon inte visste vad man gör åt det och viftade bort det. Hon kände på min puls med fingrarna och sa även att jag gjorde dubbelslag ibland. (Detta är den BM som missade HF på mig med Z. och var allmänt klantig när jag väntade C.)

Jag ska på tillväxt-UL på måndag med läkartid även inplanerat och kommer ta upp min höga vilopuls då men är mest nyfiken på vad en normal vilopulsen kan vara när man är gravid.

Om jag skulle tappa några hekto, låt dom ligga, jag behöver dom inte!
  • Svar på tråden Hur hög vilopuls "får" man ha?
  • Mercedes

Jag har haft problem med hög puls under graviditeterna.
    Fick göra ett ekg där hade jag 131 slag...
    Men nu håller den sig på 80-90 i slutet av graviditeten.
    Dom gjorde inget åt det hela utan sa att ja skulle vila.

• Little Ms Chatterbox

Men det är ju det jag gör hela tiden, ligger för jag har sammandragningar. Ska jag vila mer får jag nog gå in i koma.

Om jag skulle tappa några hekto, låt dom ligga, jag behöver dom inte!
  • Mercedes

ja jag har vilat hela tiden med, varit sjukskriven men pulsen var densamma även om ja vilade!

• AnniPanni

Ingen aning. Vissa dagar har jag en läskigt hög vilopaus. Dubbelslag har jag titt som tätt nu som gravid o det är klart jobbigt. Jag ska föröska få tid till ett EKG nästa vecka men det är bara för att jag tidigare hade extra retledningsbana i mitt hjärta. Det är bortbränd men just under en graviditet så kan man börja få problem med andra retledningsbaor som man inte vetat om tidigare *suck*.

• linhen

För mig var de obrydda om pulsen och brydde sig bara om blodtrycket!

Svar på tråden Hur hög vilopuls "får" man ha?