• Emeraldy

Du som jobbar i butik - hur fick du jobbet?

Jag funderar på att söka jobb i butik (inte matbutik, utan snarare klädbutik, eller inredningsbutik eller liknande).

Ni som jobbar i såna affärer, hur fick ni jobbet och vad hade ni för erfarenhet?

Såna jobb är ju "aldrig" ute på annons. Gick ni dit, ringde ni, skrev ni brev? Vart vänder man sig? Kan ju knappast knata fram till Lisa i kassan på Kappahl och säga att jag vill börja jobba där, känns som fel person liksom

Tacksam för svar

Barn behöver kärlek, särskilt när de inte förtjänar den.
  • Svar på tråden Du som jobbar i butik - hur fick du jobbet?
  • Diwa

ring dem fråga efter personalansvarig...

~*~Vitiis nemo sine nascitur~*~
  • DonTomaso

Jag har själv butik och oftast så hittar vi personal genom rekomendationer från anställda eller att det kommer in folk i butiken och presenterar sig med ett cv.
    Sen gäller det att ha lite tur med timingen, frågar man oss en månad har vi inget behov men nästa månad har två tjejer sagt upp sig och det är kris. Så fråga gärna samma butik fler gånger.

• Soffen

Jag har fått tre jobb i två olika klädaffärer och i en mataffär genom att jag gick dit och presenterade mig samt bad personen som arbetade där att ge mitt cv till personalansvarig. Sådana ställen vill sällan kontakta arbetsförmedlingen då de söker folk eftersom de får alldeles för många svar då.

• Auroratiger

Lämnade mitt cv i en butik efter tips från en kompis som jobbat där. Den butikschefen hade inget, men någon månad senare hade hon i sin tur tipsat butikschefen på ett annat ställe, och där fick jag jobb.

Så ring eller gå in och presentera dig, lämna ditt cv, och hör av dig igen.

Allmänna tips:
    Gå in själv. Det ger inget vidare intryck när tre tjejer kommer in och kollektivt frågar efter jobb, dels för att man inte direkt framstår som självständig, och dels för att det är lite naivt att tro att butiken ska anställa dem alla...
    Tugga inte tuggummi. Är förhoppningsvis självklart, men jag har sett det flera gånger, och det ger inte heller något vidare snyggt intryck. Om du röker, ta INTE en cigg precis innan, av samma anledning.
    Se till att ditt cv är tydligt skrivet på god svenska och rättstavat.

• Emeraldy

Auroratiger:
    Tack för dina tips, som är jättebra, och samtidigt självklara för mig Jag är en 30-årig svensklärare som nu blivit uppsagd pga övertalighet och ska sadla om, så ett välskrivet CV har jag

Tyvärr har jag ändå svårt att gå in till en butik och presentera mig (jag har aldrig behövt söka jobb speciellt aktivt tidigare i mitt liv, alltid halkat in på ett bananskal). Jag känner mig obekväm i såna situationer Men det är väl bara att bita ihop antar jag...

• WhiteTrash

Jag känner mig jättenervös nu.
    Har precis mailat in en ansökan till en skobutik som ska öppna här...
    Det öppnar en ny galleria men nästan inga annonser har lagts ut.. Bara denna skobutik och dom lär ju säkert drunkna i ansökningar.
    Hur lyckas man fånga ett jobb i en butik som inte startat upp ännu då den närmaste (om det är en kedja) ligger 5-10 mil bort??
    Plus att man inte säkert vet vilka butiker som kommer...

Tänkte förresten ringa efter ett tag och kolla så dom fått min ansökan, när är lämpligt att ringa tror ni? Skickade in den nyss, ska jag vänta till slutet på veckan eller kan jag ringa på tisdag?

• Cerdrica

Jag har jobbat i bokhandel och fick jobbet genom kontakter; min mans bästa kompis kusins mamma är butikschef, hahaha!

• starlet

Jag skrev en spontan ansökan. 
    Arbetar  i en "barnbutik" och är väldigt intresserad av barnkläder, barnvagnar och tillbehör. Jag hade tur för de hade lite personalbristGlad

• Mamma2001

jag jobbar med i barnbutik.Fick jobbet lägligt då jag höll på med barnsaker på ett annat ställe men de skulle sluta med de så jag var "ledig" hela 2 dar innan nästa jobb kallade.. Älskar att jobba med barnsaker och är väldigt intresserad och hänger med mkt i nyheter etc så därför fick jag det nog

-I Love Pink-
  • starlet
    Mamma2001 skrev 2007-07-01 22:59:34 följande:
    jag jobbar med i barnbutik.Fick jobbet lägligt då jag höll på med barnsaker på ett annat ställe men de skulle sluta med de så jag var "ledig" hela 2 dar innan nästa jobb kallade.. Älskar att jobba med barnsaker och är väldigt intresserad och hänger med mkt i nyheter etc så därför fick jag det nog
    Vart jobbar du *nyfiken i en strut*
  • Minttu

Lånar tråden, hoppas det e ok!

Ni som lämnat in spontan ansökningar hade ni jobbat i butik innan? Vad skrev ni i ansökan?
    Funderar själv på att gå in på lite ställen när jag kommer hem till Sverige men har ju ingen erfarenhet:(

• Mamma2001
    Minttu skrev 2007-07-01 23:59:28 följande:
    Lånar tråden, hoppas det e ok!Ni som lämnat in spontan ansökningar hade ni jobbat i butik innan? Vad skrev ni i ansökan?Funderar själv på att gå in på lite ställen när jag kommer hem till Sverige men har ju ingen erfarenhet:(
    jo det har jag....jobbat i butik innan alltså.
    -I Love Pink-
  • Majuuu

Jag skickade in en ansökan när dom sökte sommarvikarier. Hade ingen erfarenhet från butik men hade jobbat ½år på mcdonalds för hundra år sedan. Fick jobet ändå efter intervju o nu har jag jobbat inom den kedjan i över 2 år. Först sommarviarie, sedan vikarie för en som pluggade o sedan fast jobb.

• Emeraldy

Majuutschi:
    Men det är det som är problemet tycker jag, annonser om butiksjobb är ALDRIG ute, inte i den här stan i alla fall Fundersam Så det verkar som man måste ha kontakter eller vara duktig på att sälja in sig själv, vilket jag inte är

• Majuuu

Dom dyker upp ibland. Annars är det väl bara att skicka in en spontanansökan. Klädbutiker undviker helst att sätta ut annonser eftersom det kostar sååå mycket (enligt min regionschef) o dom återanvänder istället ansökningar o spontanansökningar som verkar intressanta. Problemet med den taktiken är ju att dom "bra" redan fått jobb nån annan stans.

Det sägs överallt att man ska använda sina kontakter när man ska söka jobb. Det är ju väldigt svårt när man inte har några sånna kontakter. Dom som har det har ju väldigt lätt för detdär. Själv har man ju aldrig haft sånna kontakter..

• Emeraldy
    Moi Mokulat skrev 2007-07-03 11:54:58 följande:
    bara skickade in en ansökan
    Hade du nån erfarenhet innan? Inom vilken butik fick du jobb?
Svar på tråden Du som jobbar i butik - hur fick du jobbet?