• Augusti Blomman

Skriva sig på Studentlägenhet i andra hand?

Jag har en liten fundering.

Jag och min sambo ska hyra en lägenhet nu i höst i andra hand, en studentlägenhet, min sambo ska plugga.
    Vi skulle vilja söka bostadsbidrag under denna tiden, och så måste man tydligen skriva sig på den adressen, fungerar det när man hyr i andra hand?

Sen undrar jag också...
    Tjejen som bor där nu har ju alla abonnemang, typ internet och tv i hennes namn och vi skulle vilja fortsätta och ha det så eftersom vi endast ska hyra lägenheten i 4,5 månder.

Någon som har koll på sånt här?

• Svar på tråden Skriva sig på Studentlägenhet i andra hand?
  • vänat

Men om tjeje sombor där ha ala abonemang har hon/vill hon hyra ut lägenhet så men exvis internet etc så ni får betala även för det?
    Tycker ju det låter smidigt men beror ju på vad ni kan koma överrens om merd den ni hyr av.

Sen bostdbidrags frågan är jag inte 100% säker på men tror att om man är skriven där även om det är andra handslägen har man rät till bostdbidrag. Kolla på fk shem sida om det finns uppgifter om bostdstillägg för man hyr lägenhet i andra hand. Eller ring fk på måndg och kolla..

• Augusti Blomman

vänat

Jo vi hade tänkt att överföra pengar tillhyra o internet o allt till henne, sen betalar hon räkningarna. Det har vi kommit överens om.

Sen hittade jag faktiskt på försäkringskassans hemsida nu om bostadsbidrag

Hyrd bostad i andra hand
    Om du bor i andra hand måste du ha ett skriftligt hyresavtal. Dessutom ska hyresvärden, bostadsrättsföreningen eller hyresnämnden ha godkänt andrahandsuthyrningen. I övrigt gäller samma villkor som för hyrd bostad.

Men det står också att det i vissa fall görs undantag när det gäller regeln för att man måste skriva sig på den adressen, Undrar om detta kan vara ett sådant fall. Eftersom hon fortfarande kommer vara skriven på den adressen då hon ska plugga utomlands i 4,5 månader.

Ja jag ska ta o ringa försäkringskassan på måndag o prata med dem.

• vänat

Lycka till!! hoppas allt löser sig til detbästa för er.

• Tridde

tänk bara på detta när du hyr i andrahand: det är viktigt att ni har ett godkänt avtal mellan er och den som har förstahandskontraktet och att värden/bostadsrättsföreningen godkänt att ni får hyra i andra hand för annars blir både ni och förstakontraktsägaren vräkta om de kommer på er!

Svar på tråden Skriva sig på Studentlägenhet i andra hand?