• Binaa

Hur sköter man en Aloe Vera blomma?

Är det ngn som vet hur man sköter om en aloe vera blomma? Min ser lite slak ut i stjälkarna och som den har tappat innehåll. (Om ngn förstår hur jag menar) Min står i ett fönster mot nordost så den får inte så mkt sol. Hur ofta ska man vattna den? Behöver den planteras om?? Är rädd att den snart dör om den inte får lite hjälp..! Ledsen

Mamma till världens finaste Bastian 070109
  • Svar på tråden Hur sköter man en Aloe Vera blomma?
  • getingmidja

Den kanske får för lite sol?
    Aloen när väl en fetbladig växt, kaktusliknande, så jag gissar på att den inte ska ha alltför mycket vatten.

Om jag någon gång ser en leende joggare ska jag överväga saken
  • getingmidja
    Placering: Ljust, inte direkt sol. Rumstemperatur eller svalare
    Vattning: Regelbundet. Får gärna torka ut lite mellan varje vattning
    Gödning: Sparsamt
    Användning: Rumsväxt under generella förhållanden.
    Om jag någon gång ser en leende joggare ska jag överväga saken
  • Bakom molnen

Min Aloe Vera var sådan i vintras, bladen säckade ihop och vissnade och jag tänkte att den dör. Flyttade den till ett västerfönster och var lite osäker på om jag gav för mycket eller för lite vatten. Ibland lät jag den torka ut, ibland fick den vatten så den höll sig fuktig... Nu har det kommit nya blad och skott från sidorna och den är hälsan själv. Jag tror att det är ljuset som har räddat den. Solen har bränt topparna på bladen men den växer som bara den nu.
    Ge inte upp!

• Maggis Nervis

Oj Min står ovanpå en bokhylla jag vattnar när jag kommer ihåg (inte allt för ofta ) och gör inget med den i övrigt och den växer som 17! Jag älskar kaktusar

Dagar kvar till Harry Potter and the Deathly Hallows: 20 Besatt? Förstår inte vad ni menar
  • Bakom molnen

O mörkt är det förstås uppe på din bokhylla?

• Binaa

Tack för bra tips!

Den fick en massa skott i våras men jag tyckte det såg så fult ut och så visste jag inte vad jag skulle göra med dem så jag drog bort skotten. Hur gör man för att ta vara på dem?

Jag har andra fetbladsväxter som står i mitt sydväst fönster och de mår hur bra som helst. kanske ska pröva att ställa Aloe veran där. Men det är ganska soligt.

• kalla

aloe vera är en liljeväxt och inte en kaktus. det står i senaste numret av året runt (nr 27). ifall det har betydelse för skötseln, menar jag.

det står inget om hur man sköten växten, bara vad den består av och varför den är så bra på att lindra solskador och brännsår. den mest verksamma är "Aloe Barbadensis Miller".

• tvåblå

Mina aloe vera får vääääldigt lite vatten, och trivs jättebra med det. Dom blir inte glada när jag vattnar för ofta.

• mhelena

man bara tar upp de nya skotten och planterar dem i en kruka, väldigt enkelt

• sockerflicka

Vart kan man köpa sådana? Har nog inte sett i någon blomsteraffär, inte som jag tänkt på i allafall!

• Binaa
    sockerflicka skrev 2007-07-04 20:05:16 följande:
    Vart kan man köpa sådana? Har nog inte sett i någon blomsteraffär, inte som jag tänkt på i allafall!
    Jag köpte min på Plantagen.
  • Bosse02

Jag tror det är en bra ide att ha OP (Original poster) i åtanke när man skriver i denna typ av trådar. Många googlar för att få svar på dessa typer av frågor och landar tex här, med en vissnande Aloe Vera och är oroliga.

Dessa läsare är inte intresserade av vad du Inte vet, vad du tycker om eller vad du gjorde i förrgår. De vill ha svar på frågan de sökte på. Har man koll på detta kan denna typ av forum bli en jättetillgång för många. Har man inte koll på detta blir denna typ av forum ett jättestort irritationsmoment.

Kom ihåg: Ibland kan man säga mer genom att inte säga något alls. Eller skaffa en egen blogg..

mvh
    Bosse

Svar på tråden Hur sköter man en Aloe Vera blomma?