• Solstrålarna

Hamster?Kaniner? Marsvin?

Våra barn (och jag)är sugna på husdjur diskuterar vilken typ av
    husdjur vi ska köpa.
    Barnen är 7 och 9 år. Vi är inne på hamster, kaniner eller marsvin,
    För och nackdelar? Vad det gäller hamsterar är det skillnad i humör
    på olika typer? Eventuellt kan vi ta över en hamster är det OK att
    flytta en hamster som är ca ett år? Kan vi få honom att trivas hos oss?
    Jag behöver tips!!!

Alla dessa dagar som kom och gick inte visste jag att det var livet
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-30 22:06:02:
    jag är allergisk mot katter så har någon aspekter kring detta. Finns det andra
    husdjur som är mer "allergikervänliga"
    eller är något av dem mer eller mindre
    allergiframkallande.
  • Svar på tråden Hamster?Kaniner? Marsvin?
  • MayaS

Rent krasst så lever marsvin och hamstrar inte lika länge som kaniner.
    Hamster vet jag inget om men marsvin låter.. kaniner är tysta.
    Kaniner kan man ha ute och den behöver man bara köpa en av..
    hamster och marsvin ska väl helst vara två tror jag.

• Hadjelina
    MayaS skrev 2007-06-30 17:31:51 följande:
    Rent krasst så lever marsvin och hamstrar inte lika länge som kaniner.Hamster vet jag inget om men marsvin låter.. kaniner är tysta.Kaniner kan man ha ute och den behöver man bara köpa en av..hamster och marsvin ska väl helst vara två tror jag.
    Marsvin ska man ha minst 2 av, men hamstrar är ensamlevande. Vissa dvärghamstrar kan man dock ha i grupp. Kaniner lever aningens längre än marsvin, men båda överlever ett par hamstrar. Jag tycker marsvin är bäst till barn. Hamstrar KAN bli tama och trevliga men kan också vara lite lynniga och är ju nattaktiva och vill helst inte bli störd på dagen - risk att den biter när den blir väckt. Kaniner kan vara mycket trevliga men kan bli lite jobbiga kring könsmognaden och då ändra personlighet. En kanin kan också göra mer skada om den börjar sprattla eller biter. Marsvin är ofta lugnare och mycket trevliga.
  • MayaS

Oavsett vilket djur man köper så måste man vara medveten som förälder att barnen kanske tappar intresse för djuret och att man då som förälder får ta över hela ansvaret för djuret.

Jag och dottern har en kanin som bor ute pga sambon blev allergisk. Dottern fyller 10 och även om hon var eld och lågor när vi skaffade kanien så har intresset svalnat..hon är inte helt ointresserad än men det blir en hel del tjat från vår sida.

• tjocksockan

Hej!
    Jag vill gärna rekomendera marsvin. De är mycket sällskapliga, lugna och snälla. De är ju lättskötta om man jämför med många andra husdjur. De kräver förstås mycket tid ändå, det gör ju alla husdjur.
    Tyvärr blev jag allergisk mot mitt marsvin.

• MosieSassa

Jag har uppfödning av marsvin och rekomenderar självklart marsvin!

Marsvin är oerhört trevliga djur och passar väldigt bra till barn då det är väldigt sällsynt att de bits. De lever i genomsnitt 4-6 år.
    Marsvin måste bo minst 2 och 2 och ha fri tillgång till hö och vatten samt få C-vitamin varje dag. C-vitamin ges i form av färska grönsaker, tex vitkål, paprika, persilja, moröter.

Marsvin är ofta väldigt lugna och sitter gärna och gosar i knäet men de vill också gärna springa och leka på golvet.
    Man kan bygga labyrinter, göra små hinder de ska hoppa över (man ska dock inte pressa dem om de inte vill) och gömma grönsaker på olika ställen så de får leta upp.

Oavsett vilken sort ni väljer så tycker jag att ni ska köpa direkt från en uppfödare och INTE från djuraffär!
    Djuraffärer har ofta väldigt dålig koll på djuren och dess behov.
    Är inte alls ovanligt att man får djur av fel kön eller sjuka djur från djuraffärer. Ofta försöker de även sälja helt onödiga tillbehöver och säger att det är nödvändigt (tex vitamin tillskott och saltstenar).
    Jag säger inte att alla är så men de flesta, har själv aldrig lyckats hitta nån bra djuraffär som vet vad de pratar om.

Har du några fler frågor om marsvin så fråga gärna eller titta in på min hemsida www.sweetdreams.webb.se

Lycka till i ditt/ ert val!

• Zaria

Skulle också rekommendera marsvin

• MBL

Jag har växt upp med de 3 djuren.
    Skulle helst välja kaninen då den är mer tåligare än marsviner.
    Hamstrar är det inte på tal om, de kan gärna bitas enormt mycket om man inte har burit dom på länge, osv. De är också svåra att hantera.

• tii

kan bara hålla med MosieSassa. marsvin är underbara djur, och som nån skrev att de låter, det tycker jag bara är mysigt o gör dom mer personliga.

• Diddlmuffin

Har ni funderat över tamråtta?

Jag har haft två stycken och tyckte att de var hemskt mycket trevligare än det marsvin jag hade när jag gick på mellanstadiet.

Mina råttor var mycket sociala och pigga. Lätthanterade och tåliga. De låter inte heller. Mina levde ca 2-3 år och ska man vara krass kanske det är max så länge barnen kan hålla intresset uppe...

Jag röstar på tamråtta, fast det inte ens var ett alternativ!

• babysoon

Säger att marsvin är ett väldigt trevligt och socialt djur. Hamstrar är små gnagare.. har haft 3 stycken i hopp om att dom ska bli tama o kunna gå att kela med..men nej då där fick man sig många bett..o de gör ONT. Men marsvin var toppen aldrig blivit biten av de 4 jag haft, och kanin, nja de var ingen höjdare

• molly 81

Hej såg att många nämt att kaniner lever längre än marsvin. Min loppa som bor kvar hos mamma blev 8 år nu maj=) Still going strong är det enda som finns att säga!

Men jag hade nog rekomenderat marsvin.. Lätta att få tama, brukar tycka det är helt ok att bli hanterade. Deras små ljud är trevlig tycker jag=)

Lycka till!

• MosieSassa

Alla är olika individer men om du bara hade ett så kan nog förklaringen ligga där...........

Diddlmuffin skrev 2007-07-01 16:59:36 följande:
    Har ni funderat över tamråtta?Jag har haft två stycken och tyckte att de var hemskt mycket trevligare än det marsvin jag hade när jag gick på mellanstadiet.Mina råttor var mycket sociala och pigga. Lätthanterade och tåliga. De låter inte heller. Mina levde ca 2-3 år och ska man vara krass kanske det är max så länge barnen kan hålla intresset uppe...Jag röstar på tamråtta, fast det inte ens var ett alternativ!
Svar på tråden Hamster?Kaniner? Marsvin?