• miruska

vad gör man när man ser någon slå sitt barn?

jag mår så illa nu och har dåligt samvete.såg en kvinna slå sitt ca. 8 åriga barn helt öppet i mataffären nyss. ingen gjorde någonting. mycket folk som såg det, men alla reagerade som jag. jag blängde bara argt, men var i chock och visste inte vad jag borde göra. väl hemma ångrar jag att jag inte sa något.min man sa att om jag gjort något så hade mamman varit på mig och jag hade fått stora problem och att jag inte ska lägga mig i.lätt och säga innan och efteråt vad man borde ha gjort, men när sker framför ögonen på en så blir man helt paff.

• Svar på tråden vad gör man när man ser någon slå sitt barn?
  • delifi2

jättesvårt att veta nrä man är i affären å så, men egentligen ska man ringa polisen å säga att det är som slår sitt barn. Om hon nu vågar slå sitt barn öppet i en affär vad gör hon då inte hemma???

Många vågar nte därför att de inte vill bli inblandade tyvärr.

Men om du vet vem det är eller om du ser den personen fler ggr så tveka inte då

• miruska

har aldrig sett henne förut, men händer det igen så säger jag definivt till och ringer polisen. fy, ja hur är hon hemma egentligen? hemskt och ens tänka på vilket liv hennes barn har.kan förstå att man blir förbannad och trött, men man måste skaffa sig tålamod och kontroll som mamma.
    vill inte vara en fegis. ett barns välmående är viktigare

• delifi2

man blir som i choktillstånd när sånt händer å sen har man dåligt smavete när man kommer hem, jag har varit med om det oxå att man inte har sagt till om man sett något som inte ska vara så

• julmusten

Ringa polisen ar nog det basta, fast det kan ju vara lite svart om man inte vet vem det ar som slar.

Jag har fatt for mig att det inte ar sarskilt nyttigt att snacka med foraldern ifraga for da lar val ungen fa ett till kok stryk sen, (om den hade uppfort sig fran borjan hade foraldern ju inte blivit tagen pa bar garning alltsa blir det barnets fel pa nagot knappt vanster).

Jag har en granne som slar till sina barn lite allt som oftast. En gang sa stod den aldste, (kanske 4 ar) utanfor hissdorren i min byggnad och jag var i hissen. Han ar sa liten att jag inte sag att han stod dar sa jag oppnade dorren pa honom. Jag fick jattedaligt samvete och sa forlat, men grannen var snabbt framme och daskade till honom for att han varit sa dum och stat framfor hissdorren!!!! Halla liksom!!! Jag forsokte att ignorera henne och saga forlat sa mycket som mojligt till lillkillen, men jag vet inte hur nyttigt det var. Aga ar ju lagligt har sa det finns inte sa mycket annat jag kan gora.

• devega

usch, det är så svårt, men vi människor är inte alltid så bra på att ingripa. det är alltid lätt att att vara klok så här i efterhand men om jag hade sett det så hoppas jag att jag hade haft mod nog att säga ifrån. jag tänker mest att det är viktigt för barnet att se och förstå att det han/hon utstår inte är normalt och att omgivningen faktiskt reagerar på att det inte är normalt. men när man ingriper så tar man ju också på sig ett ansvar att följa upp det med en ev. anmälan till polis eller soc.

• idis78

Jag blev själv slagen som barn och vet hur det känns. Detta har gjort att jag fullkomligt exploderar när jag ser någon slå någon annan. Det har bla hänt på krogen då en kille slog till en tjej. Fy fasen vad arg jag blev!!! Den kille fick en utskällning som hette duga. Det var nära att jag fick en smäll oxå, men vakterna grep in innan det blev så.
    Skulle jag se någon slå sitt barn skulle jag definitiv säga ifrån, men det beror nog mycket på vad jag varit med om.

Mamma till Elliot 060909
  • IrreVirre

Vet du vem det är skulle jag ringa ett anonymt samtal till socialen.....

• LabLover

Jag nog gått efter dem ut på parkeringen och tagit bilnumret. Kanske ett par namn och telefonnummer till andra som såg det också. Pratat med mamman hade jag inte gjort, det "bör" man inte om socialtjänsten sedan kommer att prata med barnet.

• mayasmama

e det kattdödaren nu igen? har han snott ngns pres nu igen ?

• mayasmama

ahh nu e han borta--skönt!

• devega

nu hänger jag inte med, vem är diabeetus?

• Hanakana

Undrar också, vem är diabeetus????
    Vad är det frågan om???

• miruska

familjen var inte där med bil så kunde inte ta något reg.nr. har ingen aning om vem kvinnan är tyvärr.men ser jag henne igen så kan jag försöka ta reda på lite mer och anmäla till socialen.
    mamman skrek först och puttade in killen hårt in i en hylla och sedan fick han en rejäl öronfil, hon slet och drog i honom.
    så illa var det.

Svar på tråden vad gör man när man ser någon slå sitt barn?