• Linnea H

Hur rengör jag vår diskmaskin? (Disken blir inte ren)

Vi har en IKEA/Whirlpool DWF 405, den är ca 3 år. Saknar bruksanvisning, maskinen fanns när vi flyttade in. Vi har märkt att disken inte alltid blir ren numera, det blir fläckar här och var, fr.a. på bestick men även på glasen. Vi har plockat upp silen i botten och diskat den men det hjälper inte så bra. Har bytt diskmedel men det verkar som det är sköljningen som är problemet, matresterna åker inte ur maskinen innan sköljningen börjar. Numera sköljer vi av disken noga innan vi ställer in den men man ska ju inte behöva fördiska allt.

Är det något mer man måste göra rent?
    Hur gör ni rent era silar?
    Andra tips?

• Svar på tråden Hur rengör jag vår diskmaskin? (Disken blir inte ren)
  • getingmidja

Har ni salt i maskinen? (Diskmaskinssalt.)

Om jag någon gång ser en leende joggare ska jag överväga saken
  • malinnilam

puffar lite. har samma problem o vill med veta.

• Mymlann

använder du spolglans ? Om inte så testa det.

♥ Linus och Julle ♥
  • 2007 10 07

finns finisch rengörning
    den körde jag man sätter flaskan upp o ner o sen kör man en tom maskin med den flaskan som man sätter i besticklådan

• Små Hjärtan

Vi köper ett medel som rengör diskmaskinen Finisch har jag för mig det heterplus att vi kör med diskmaskins salt emellanåt.

En liten flicka beräknas komma den 6/9-07
  • zebangiealexmamma

.finns maskindisktvättmedel för rengörning av diskmaskin
    finns att köpa i dagligvaruhandlen och gör nytta vid maskindiskmedel brukar det stå

finns en flaska som som är blå som man sätter in i maskinen när den e tom på högsta temp

vi gör det varannan mån ung

• korven72

Oj, här fick jag massa tips till min egen diskmaskin. Tack tack =)

• jtoao

Jag brukar tomköra det på det varmaste och rengöra silen, det funkar hittills. Just ja jag häller nästan alltid i pyttelite yes(vanligt för handdisk) när jag köra den det löser ju fett så bra

I varje trångt utrymme så växer det snart en svamp!
  • Hemliga 72an

Har du kalkat av diskmaskinen?

• Linnea H

Oj, här rasslade det till med massa bra tips! TACK!

Vi har spolglans men inte salt. Hur funkar saltet?
    Vi har aldrig kalkat av maskinen, hur gör man det och hur ofta?

Det där med rengörningsflaska verkar behövas, ska nog köpa sån där flaska men först ska jag köra en maskin på på 70 grader, vi kör jämt sparprogrammet annars.

• Linnea H

Alltså, apropå sparprogrammet, det kan ju vara det som gör det men i början räckte det bra, allt blev rent med det.

• annroll

Finisch är bra. Kör de i min maskin.. 30 kr ca för en flaska som du bara sätter in i en tom maskin o så köe du ett vanligt program. Lätt som en plätt! =) Andvänder även deras tabletter.. Lycka till!

Svar på tråden Hur rengör jag vår diskmaskin? (Disken blir inte ren)