• Anonym

Två trasiga tänder..

F*N!! Måste ta tag i detta med tandläkare snart.. jag har två trasiga tänder brevid varann så jag har en som ett hål mellan dom. Fastnar mat & små bitar lossnar då & då. Är 23 år, kommer väl få dra ut ena eller båda!! Kul.. men vad gör man när man inte har råd med tandläkaren?! Jag har verkligen inte råd. Och det lär ju kosta ett par tusen MINST nu. (Har även vanliga hål i flera andra tänder)

Borstar tänderna dagligen så jag fattar inte varför jag har så mycket problem med tänderna. Med mamma har aldrig hål!

F*n.. jag har inte råd!

• Svar på tråden Två trasiga tänder..
  • eemmaa

Man kan få ta på faktura eller betala på avbetalning. Risken är ju att det blir dyrare ju längre du väntar! Ring och prata med dom. Lycka till!

• Prisssan

Hade jag ingen aning om att man får ta på faktura. Var är det? Hos privat eller folktandvården? Har jag faktiskt inte hört.

Trodde att det var kontant som gällde.

Lycka är ett val..
  • eemmaa

Folktandvården vet jag. Men kanske även privat. Det är jag lite osäker på.

• Prisssan

Har jag faktiskt inte hört talas om. Beställer man bara en tid då och säger att man vill ha det på faktura?

Lycka är ett val..
  • Sabineb

Hej TS!! Jag kan säga att du inte är ensam,jag har samma problem med mina tänder. Men ta tag i det nu det blir bara dyrare. Du kan ta på avbetalning hos både folktandvården och privat. Jag vet,har gjort det hos båda!!
    Ring en tandläkare på måndag o fixa det där.
    Lycka till!!!

• Bebis

Jag brukar be att få en faktura när jag ska betala, de brukar bli griniga av nån anledning oxå lägger på 20-50kr men de skickar hem en faktura sen.
    Problemet kvarstår dock med att man får en sån gigantisk summa ändå... Fattar inte att det ska vara så enormt dyrt att gå dit.

• Anonym (samma prob)

Jag är oxå bara 23 och har redan dragit ut en tand pga att den var trasig och har en till som e trasig som jag ska dra ut nu i aug. Jag tog tag i detta nu då jag haft problem ett tag, och den preliminära uträkningen på vad det kommer att kosta för mig att laga varenda tand och dra ut den här som e trasig kommer att gå på ca 10 500 spänn då har hon räknat med oxå ett besök hos tandhygenist för å spola tandköttet å för å få förebyggande hjälp. Jag har verkligen Inte 10 500 kr kontant. Frågade i kassan och här måste man betala iaf nånting efter varje tandläkarbesök. Resten av summan kan man sen ta på avbetalning.

Om du fixar alla dina hål och går till tandhygenist och fixar så du e helt "nollad" så att säga så kan du om ett år skaffa frisktand då man betalar en å sama summa varje månad så får man "gratis" tandvård då man behöver. Vet hur det är att känna att man inte har råd. Jag har egentligen inte heller råd men får leva snålt ett par månader. Sen kan du ju åka till estland och laga tänderna - mycket mycket billigare

• Anonym

Ja det är sjukt dyrt. Har två barn, sambo & hus så jag har liksom inte mycket pengar över så att säja.. pengarna går ju till allt annat & är glad om vi får nån tusenlapp över att göra något kul för. Men jag ska ta tag i detta, nu får det vara nog! Har mailat Folktandvården och frågat lite om summor och tider.

Är så rädd att behöva dra ut, vill f*n ha mina tänder.. sambon fick dra ut en förut men det syns inte som tur är då det är en kindtand, som mina. Tur det i alla fall..

Kommer skämmas där i stolen för mina tänder. Alltid fårtt höra att mina tänder är så fina pga tandställning och nu detta.. *Suck*

• Pluggisen

Ja, det här med tänder är inte kul... När man måste laga dem och sedan än värre betala för detta hemska! Jag har under våren rotfyllt en tand. Detta kalas har kostat mig 6000 kr. Nu tycker jag att tanden fortfarande ömmar. Har återigen varit hos tandläkaren och han har putsat till den lite grand. Blev något bättre en liten tid men nu känner jag att det ömmar igen. Vad skall detta sluta med? Mer pengar och mer och djupare lagning månne?

Svar på tråden Två trasiga tänder..