• Anonym (sluta)

Sluta med hasch..biverkningar,abstinens

Min kompis ska sluta med hasch. Han har rökt dagligen i flera år och har nu trappat ner lite grann och ska nu sluta röka helt.

Vilka biverkningar kan man få?
    Och abstinenstecken kan man få?

Vad går kroppen igenom, är det någon här som slutat och vill delge lite om hur det var.

Han har fått ångest och känner sej rastlös, sömnsvårigheter osv...

Jag vill finnas till för honom, hur kan man bäst hjälpa???

• Svar på tråden Sluta med hasch..biverkningar,abstinens
  • FruMansour

För att veta hur du bäst hjälper honom så gå på Al-Anon-möten. 12stegsmöten för folk som har nära och kära som missbrukar/missbrukat.

Kolla in deras hemsida för att veta vart/när närmsta möte är:

www.al-anon.se/

Lycka till!!!

• FruMansour

E man inte riktigt säker på hur man ska stötta en missbrukare i sitt tillfrisknande så kan det snarare bli så att du stjälper istället för hjälper....utan att du själv är medveten om det.

• FruMansour

På Al-Anons hemsida så skriver dom "alkoholisten" men det gäller alla sorters missbrukare eftersom det bara är huvuddrogen som skiljer dem åt..

• Anonym (sluta)

Ska gå in och titta på sidan som du länkade till.
    Tack

För någon dag sen så fick han jättemycket ångest, panik och tänkte mycket, det bara pirrade i benen, rastlöshet osv.. Han skulle inte kunna göra något dumt, men han sa att det känndes som han skulle kunna hoppa från en bro iprincip.

• Anonym

kankse svårt att sova ett par dar, rastlöshet, ångest och utråkning. men det går över fort faktiskt det tar inte mer än en vecka föränna man känner hur mkt skönare det är att vakna på morgonen , drömmarna kommer tillbaka och livet känns så mkt skönare.  så var det för min smabo och mig när vi slutade för ett par år sen , trodde det skulle vara mkt svårare att lägga av , men det var faktiskt inte speciellt märkvärdigt alls inte mer än de första dagarna i alla fall.... då e det mycket svårare i längde att sluta röka cigg , ngt jag försökt med flertalet gånger ......

han får ta en dag i taget och försöka komma ihåg att det blir lite lättare varje dag och efter ca en vecka MYCKET lättare....

• Anonym (f.d)

Man får inga abstinensbesvär eller biverkningar av Hasch. Jag har rökt dagligen och slutat. Det är som att sluta röka vanliga ciggaretter.
    Att det ÄR svårt att sluta är det ingen tvekan om, men det går inte att jämföra med ett tungt drogberoende, det är inget som kroppen måste ha för fungera.

Att din vän känner ångest har nog mer att göra med att ha inte får "gå in i dimman" att få en verklighetspaus, men det är inget abstinensbesvär utan allt sitter i huvuvdet.

När man slutar röka så känner man sig rastlös och kanske lite förvirrad. Det bästa man kan göra är att försöka hitta på saker att göra, inte bara sitta hemma för då kommer han krypa på väggarna.

När jag skriver att det inte finns några biverkningar med hasch så menar jag när man slutar, att använda hasch är självklart inte bra!

Man blir trött, osocial, seg i huvudet, har lätt för att tappa tråden, glömsk osv osv...

Hoppas det kommer gå bra för din vän!  Finns där för honom och aktivera honom!!

• cheetah cub

finns inga fysiska biverkningar eller abstinens
    cannabis skapar inte några såna
    däremot så kommer din kompis upptäcka en annan grej
    rastlöshet kanske sömnsvårigheter
    iritation
    smågrejer som kommer gå över inom dagar .... på sin höjd vecka eller två
    resten är upp till han

• Anonym

ag hjälpte min man att sluta och slutade själv för 5 år sedan och det stämmer att man ska verkligen sysselsätta sig med nåt upptäcka nya intressen och träffa nya människor som INTE röker skiten. Jag dessutom bakade godaste grejerna och lagade massa god mat på kvällarna och visst gick vi upp i vikt lite med det var värt. Lycka till och ha tålamod va inte tjatig.

Svar på tråden Sluta med hasch..biverkningar,abstinens