• trasselsudd

Mår utekatter bättre än innekatter?

Mår katter alltid bäst när de bor tillsammans med en annan katt? Eller kan en ensamkatt må lika bra?

Mår utekatter alltid bättre än inomhuskatter?

Vad tror ni?

• Svar på tråden Mår utekatter bättre än innekatter?
  • Kami74

Jag tror att katter kan må bra, trots att de är utan en kattkompis. Det beror väl mer på hur mycket kattägarna är hemma med katten.

Och om utekatter mår bättre än innekatter? Jag tror inte det. Är de vana vid att bara vara inne, så vet de inget annat och jag tvivlar på att de mår dåligt av det. Däremot kan nog katter som är vana att vara ute och helt plötsligt inte får gå ut må mycket dåligt, fast  å andra sidan antar jag att det är samma sak med en innekatt som tvingas gå ut helt plötsligt

• Pernilla75

Kami74 skrev 2007-07-01 11:18:30 följande:

Jag tror att katter kan må bra, trots att de är utan en kattkompis. Det beror väl mer på hur mycket kattägarna är hemma med katten.Och om utekatter mår bättre än innekatter? Jag tror inte det. Är de vana vid att bara vara inne, så vet de inget annat och jag tvivlar på att de mår dåligt av det. Däremot kan nog katter som är vana att vara ute och helt plötsligt inte får gå ut må mycket dåligt, fast  å andra sidan antar jag att det är samma sak med en innekatt som tvingas gå ut helt plötsligt
    Håller med fullständigt!
  • Majsan70

Katter är olika som individer. Inga katter mår bra av en stor flock, men en kattkompis eller två kan gå hem. Vissa vill dock vara ensamna hela livet.

Innekatter mår lika bra som utekatter och får dessutom längre liv rent generellt. Däremot snabba vändningar åt båda hållen kan göra att en katt mår dåligt.

Själv skulle jag aldrig släppa ut våra katter av många olika skäl, och de mår utmärkt av att bo inne. Det handlar om hur mycket man bryr sig och om man aktiverar dem osv osv.

• Lobos mágicos

Det beror ju på vad man vänjer dom vid. Men det finns ju raser som är mer lämpade som innekatter än andra.

• Dofilus

Vi har 3 innekatter, lillebrorsan också 3 och mamma och pappa 5 (har haft 6) och de mår bra allihopa. Mamma och pappas kan gå ut i en kattgård och våra kommer ut på altanen. Och det funkar hur bra som helst med bara en eller två "kattkompisar". Som mest har det varit 11 katter hos mamma och pappa och det har inte varit några problem. Vi vill inte ha utekatter av fler anledningar.
    1. Vill inte riskera att få se nån av katterna ligga överkörd på gatan.
    2. Vill slippa eventuellt sura grannar om katterna skulle kissa/bajsa på fel ställe.

Svar på tråden Mår utekatter bättre än innekatter?