• Granbarr

Barn med migrän?

Är det någon som har barn (små) med migrän?
    Vi misstänker att vår son har det eftersom han haft extrem huvudvärk i två dagar som sedan släppte efter att han kräktes.
    Trodde såklart först det var magsjuka men nu har det börja irra runt tankar om migrän i huvudet?

Hur blir det för era barn när det får en migrän attack?

• Svar på tråden Barn med migrän?
  • Mirakel händer

sonen började få svår huvudvärk som 3 åring. Sommaren 2000 fick vi konstaterat att det var migrän såvar han lite mer än 5 år gammal.

Sonen får stark huvudvärk, tål inte ljud, mår illa ibland kräks han också. Han måste ha det mörk och sover mycket.

♥♥♥Är snart på g igen♥♥♥
  • Granbarr

Har ni fått någon medicin mot värken? Jag gav ju vanlig alvedon men den hjälpte inte mycket...

• Mirakel händer

Han har fått Imigran spray och sprutor som tas vid behov närdet är på g med migränen.

♥♥♥Är snart på g igen♥♥♥
  • Diwa

var det första gången?

kräksjuka: symptom kan vara extrem huvudvär, feber och senare kräkningar

vår 6 åring misstänker läkarna har migrän(pappa har det)
    han börjar med att säga att han känner sig konstig, sen mår han illa tål inte ljud och ljus och sen däckar han.
    kräkningarna kommer om vi missar tecknen och långt ifrån alltid vare sig på honom eller pappa?

medicinerar vi redan på första tecknen så klarar han sig ofta med ett par timmar i lugn och ro i mörkt rum för att det ska ge sig(även om de är möra efter sina "anfall")

hans första vända var nog runt 2 men det tog till 4 år innan vi ens tänkte migrän och han har iaf ett par vändor per månad, mer om det är varmt, stressigt, om han sovit/ätit dåligt osv

~*~Vitiis nemo sine nascitur~*~
  • Tequilamie

min tio åring har migrän. Hon blir jätte trött nästan faller ihop, kräks, blir ljuskänslig. Får medicin o pang så mår hon bra igen. Har blivit alltmer sällan o just barnmigrän kan med tur växa bort.

• amazonsvea

Mår ert barn illa på morgonen och piggnar på sig någon eller några timmar efter det att han gått upp? Om barnet mår illa och har ont i huvudet, kräks osv "bara på morgonen" så bör ni ta kontakt med läkare och nämna just detta fenomen. /Amazonsvea

• Diwa
    amazonsvea skrev 2007-07-01 19:15:19 följande:
    Mår ert barn illa på morgonen och piggnar på sig någon eller några timmar efter det att han gått upp? Om barnet mår illa och har ont i huvudet, kräks osv "bara på morgonen" så bör ni ta kontakt med läkare och nämna just detta fenomen. /Amazonsvea
    är det nåt särskilt?
  • amazonsvea

Ja, man skall alltid vara vaksam just vid morgonillamående och kräkningar på morgonen, det kan tyda på interkraniellt tryck och skall undersökas. Min egen son hade dessa symptom och han behandlas just nu för en malign hjärntumör. Nu vill jag givetvis inte skrämma upp någon, det är ju trots allt jätteovanligt att det är något farligt./Amazonsvea

• Granbarr

Ja, det var första gången han fick det.
    Hans pappa hade migrän när han var liten har vi fått höra nu och jag har 2-3 migränattacker per år. Har hört att det kan vara ärftligt så det är därför vi funderar i dessa banor.

Han hade ont i huvudet hela dagarna, inte bara på morgonen.

• amazonsvea

Granbarr: då är det säkert "bara" migrän. Skall inte förringa det, jag har själv migrän och vet hur jobbigt det är, men jag blir lättad ändå, migrän kan man på något sätt leva med och det finns effektiva läkemedel. För min pojk är framtiden högst oviss. Jag själv tar citodon och voltaren när jag får mina migränattacker, men lyckas oftast häva det tidigt på "spänningshuvudvärk-stadiet" med ipren.

Hoppas allt går bra för ditt barn. /Amazonsvea

• Diwa
    amazonsvea skrev 2007-07-01 19:50:53 följande:
    Ja, man skall alltid vara vaksam just vid morgonillamående och kräkningar på morgonen, det kan tyda på interkraniellt tryck och skall undersökas. Min egen son hade dessa symptom och han behandlas just nu för en malign hjärntumör. Nu vill jag givetvis inte skrämma upp någon, det är ju trots allt jätteovanligt att det är något farligt./Amazonsvea
    men jösses
    hur går det, antar att ni går på behandlingar osv

Hållar alla tummar och tår för att det löser sig för er

nää alex visar tack å lov inga såna symptom

ofta är anfallen förutsägbara(stressad, sovit dåligt, varmt, ätit dåligt osv)
    han börjar ofta med att säga att han inte är pigg(då gäller det att ge honom alvedon snabbt)

sedan kommer huvudvärk och då går han helt sonika in å lägger sig drar täcket över huvet och vrålar tyst åt oss allihopa om vi så mycket som rör oss

än har vi inte tillgång till imigran osv utan han får klara sig med alvedon
  • björnbär

Min pojke fick migrän när han var 3 år gammal. Nu är han 15 och det har blivit bättre med åren, han inte lika många "anfall" Dom lär sig hantera det. Problemet är att dom ibland inte lär sig känna igen symtomerna så att man kan hindra att det blir migrän. Så länge det gick använde vi supp Alvedon. Nu kan han ta det själv.

• amazonsvea

Diwa: vi är mitt i tuffa behandlingar sedan september 06. Allt går enligt plan, men vi vet ju inte. Jag bloggar om det här på familjeliv, där kan du läsa lite om hur det startade osv.

Granbarr mfl: Det låter ju som klockren migrän.

/Amazonsvea

Svar på tråden Barn med migrän?