• Anonym (sårad)

Varför ljuger han?

Min man ljuger om småsaker i vardagen helt utan anledning och jag förstår inte varför... Det är alltså inga allvarliga lögner men varför kan han inte berätta sanningen? I morse luktade han t ex lakrits när jag kom och pussade honom vid datorn. Jag sade lite skämtsamt att "jaha, så du sitter och äter godis på morgonen?" varpå han svarar (ej skämtsamt) "nej, det är min snus". För en stund sedan såg jag av en ren slump att smaken på snusen är lime och frågade varför han inte kunde erkänna att han ätit godis. Han ville fortfarande inte erkänna utan sade bara att snusen även fanns med lakritssmak. Och vad har det med saken att göra? Jag har alltså inget emot att han äter godis och kan själv få för mig att äta godis på morgonen.

Såna här onödiga små lögner kommer han med mest hela tiden och det stör mig något fruktansvärt. Om han kan ljuga om helt onödiga saker i vardagen, vad ljuger han inte då om annars? Jag tar faktiskt illa upp när han ljuger för mig oavsett om lögnerna har någon betydelse eller inte...

• Svar på tråden Varför ljuger han?
  • Anonym (*)

Jaaa... Olika människor fungerar olika...
    Han tycker antagligen inte att det är särskilt allvarligt att ljuga om oviktiga småsaker, som dessutom är helt uppenbara.

Oavsett vad han tycker, så borde du tala om för honom vad du vill. Sen får han bestämma sig för om han vill respektera dig eller inte. Om han är en notorisk lögnare som hållit på så hela sitt liv kan det bli svårt för honom att ändra på det, så du får antagligen bestämma dig för om du kan acceptera honom som han är eller inte.

Hur som helst, det hjälper ingen om den ena är olycklig i sitt förhållande, retar sig på den andra, mår dåligt, inte kan lita på den andra etc.

Kan man älska någon som man inte kan lita på?

• Anonym

Har en bekant som är likadan, ljuger om småsaker han egentligen inte behövt ljuga om.Tror inte han är medveten om det själv.

• Anonym (sårad)

Vi har pratat om det här flera gånger och han har lovat att sluta med dessa dumma lögner. Idag gjorde han mig dock bara till åtlöje när jag ifrågasatte varför han fortsatt med lögnerna...

Ja, än så länge älskar jag honom men frågan är om det kommer fungera i längden...? Vi har det verkligen jättebra i övrigt men det här tär på förhållandet. Jag är vanligtvis en person som alltid ger en extra chans och litar på vad andra säger men det känns som han har förbrukat tillräckligt många chanser nu. Tyvärr kan man ju inte förändra andra människor och han verkar inte se problemet...

• ReRant

Anonym (sårad) skrev 2007-07-01 13:51:47 följande:

Han ville fortfarande inte erkänna utan sade bara att snusen även fanns med lakritssmak.
    Om det är Catch han sitter och snusar på så har han rätt på den punkten i alla fall. Det finns som lakrits.
  • Anonym

Ville också bara säga att det finns snus med lakritssmak....

• Anonym (sårad)
    ReRant skrev 2007-07-01 14:29:53 följande:
    Om det är Catch han sitter och snusar på så har han rätt på den punkten i alla fall. Det finns som lakrits.
    Haha, kan inte låta bli att le

Hans vanliga snus är slut så han suger nu på Kicks bara för att ha något under läppen. Om den finns med lakritssmak har jag ingen aning om och det spelar ingen roll. Jag blev mest upprörd när han inte kunde erkänna sin lögn utan istället påpekade att det finns snus med lakritssmak. Varför kan han inte ens erkänna när han vet att jag redan listat ut hans lögn? Jag tycker det är ett sjukt beteende! Hur ska jag kunna lära våra barn att det är fel att ljuga när deras pappa ljuger om diverse småsaker?
  • Anonym (sårad)

Snusdosan ligger alltså kvar vid datorn och den har limesmak. Efter många om och men erkände han sin lögn men...
    1. varför ljuga från första början?
    2. varför inte erkänna sin lögn på en gång när jag kommit på honom?

• Anonym (sårad)

Så här är det typ jämt! Han drar lögner om obetydliga småsaker och när jag får reda på sanningen så fortsätter han ljuga ihop en historia... Jag förstår inte varför...

• Anonym

Anonym (sårad) skrev 2007-07-01 14:38:54 följande:

Så här är det typ jämt! Han drar lögner om obetydliga småsaker och när jag får reda på sanningen så fortsätter han ljuga ihop en historia... Jag förstår inte varför...
    Han är mytoman, kort och gott.
  • olpansfamilj

men jag skulle inte gilla om min man kommenterade såna saker! Om jag luktade godis och han sa samma som du sa till din man! Jag menar jag skulle känna det som  om han kontrollerade mig! Skulle faktiskt kännas obehagligt!

Svar på tråden Varför ljuger han?