• Pebblas

Byta efternamn fast vi inte gifter oss?

Jag och min sambo har som de flest ogifta, olika efternamn. Nu när vi ska få barn så vill inte jag att han bara ska ha min sambos namn och vise versa. Vi har därför pratat om att jag ska byta mitt efternamn till hans så vi heter samma alla tre. Men vi ska inte gifta oss nu, inte förrän om några år.
    Vad tycker ni? Hur har ni resonerat med namnen på era barn?

• Svar på tråden Byta efternamn fast vi inte gifter oss?
  • Kluvenflicka

man kan inte byta efternamn utan att gifta sig...det enda sättet är att hitta på ett eget efternamn eller att hans namn skulle vara ditt släktnamn..(vilket jag tvivlar på då ni är tillsammans)

Jag har kollat upp det eftersom jag själv var i samma sits..

• Gabriella S

Du kan inte ta hans efternamn på annat sätt än att ni gifter er.

Får man fråga varför ni inte lika gärna kan gifta er NU..? Då löser sig ju alla efternamnsproblemen automatiskt!

• Pebblas

Min sambo vill inte gifta sej, men så småningom har han sagt =)
    Och vår son kommer i Okt. och vi är inte ens förlovade. Jag vill vara förlovad ett år innan bröllopet enligt tradition.

• Gabriella S

OK, Pebblas - men om man ska hålla på traditionerna så är det nog värre att få barn innan man är gift, än att det inte går ett år mellan förlovning och bröllop..! :)

Om du inte är säker på att din sambo vill gifta sig, så ska du kanske för säkerhets skull låta ditt barn få ditt namn. För annars kanske du står där sedan, som ensam mamma, och har inte namngemenskap med din son eller dotter.

Om ni sedan gifter er, så skickar du bara in en ansökan om att byta barnets efternamn till ert gemensamma efternamn direkt efter bröllopet. Det gör de gratis och utan krångel i den situationen. (De får antagligen tusentals sådana ansökningar om året.)

• LinaFalk

Men man får väl byta efternamn om man vill? Min syster ex bytte till ett släktnamn och det kostade 1500 :- men han fick göra det? Men det kanske bara gäller släktnamn?

Brukshund med fart - Collie såklart
  • Gabriella S

Till LinaFalk: ja, namnet måste antingen finnas i släkten, hos någon som man är ättling till i rakt nedstigande led (du kan alltså inte ta din kusins tagna efternamn utan att be honom om lov). ELLER vara helt nypåhittat - så att ingen heter det förut.

• LinaFalk

Men om man ber om lov då? Hur fungerar det då? Isåfall är det ju bara att TS ber sin sambo om lov

Brukshund med fart - Collie såklart
  • Gabriella S

Nej, fortfarande inte om man inte är släkt. Men - det är bäst att ringa Skatteverket och fråga om sådant här, för dom har massor med delaljerade regler och undantag till reglerna.

Svar på tråden Byta efternamn fast vi inte gifter oss?