• Niinaaa

Hur tinar man jordgubbar?

Fryste in färska jordgubbar & så när jag skulle tina några så tog haf bara franm dom & lät dom tina själva men dom blev liksom så lösa & äckliga.
    Hur gör jag för att dom ska bli som vanliga jordgubbar? Alltså fasta

• Svar på tråden Hur tinar man jordgubbar?
  • Silverkatten06

Tina långsamt i kyl. Kan också vara bra att lägga dem i en sil/durkslag med en skål under så att överskottsvatten rinner av.

• Niinaaa

okej ...då ska jag testa det.

Man kan inte tina dom i mikron då?

• Silverkatten06

Då lär de verkligen bli saggiga. Nej, det bästa är att tina långsamt även om det kräver lite mer framförhållning.

• Niinaaa

okej tack för tipset.
    jag som var s¨å sugen på jordgubbar nu

• Niinaaa

Näääe det funkade inte!!! *ARRRRG* Dom är så där lösa & äckliga iaf fast att jag tinade dom i kylen i ett durkslag.

Jag som köpt 6 liter & har i frysen. Lika bra att slänga skiten då

• Little Ms Chatterbox

NEJ!!!! Släng inte!

-Använd dom frusna som isbitar i ett glas med svalkande dryck.
    -Spara till vintern och ha som fyllning i tårta.
    -Ät dom frusna en varm sommardag, istället för isglass.
    -Gör saft på dom.
    -Mosa dom till rårörd sylt till pannkakor, i frukostfilen, på en rostad smörgås.

Detta är bara några förslag på vad du kan göra istället för att slänga, finns nog fler om jag elller någon annan tänker efter.

Om jag skulle tappa några hekto, låt dom ligga, jag behöver dom inte!
  • Niinaaa

Men det går alltså inte att frysa färksa jordgubbar 6 få dom som fasta igen?

• JsN
    Niinaaa skrev 2007-07-02 08:22:15 följande:
    Men det går alltså inte att frysa färksa jordgubbar 6 få dom som fasta igen?
    Nä, det gör det inte! (Det gäller all färsk frukt och grönsaker att de förändras i konsistens av frysning och tining, det beror på att cellväggarna spricker)
    *hälsosamt lat*
  • Sallisen

Jordgubbar blir så när man har fryst dem, dessvärre! De smakar ju lika gott för det, varför slänga?

Gör pajer, smoothies, efterrätter mm mm. Såååå gott!

Mamma till världens sötaste kille
  • Niinaaa

Näe jag ska inte slänga...blev så less bara.

• listo

Jordgubbar blir såna när de varit frysta. Inget att göra något åt...

• Little Ms Chatterbox

Jag har ett recept på en väldigt enkel och god paj som man SKA ha frusna bär i. Har inte receptet här och har eg inte tid att leta upp det och skriva av men kan göra det senare om det är någon som är intresserad.

• Niinaaa

Zander O Cayenne skrev 2007-07-02 08:40:59 följande:

Jag har ett recept på en väldigt enkel och god paj som man SKA ha frusna bär i. Har inte receptet här och har eg inte tid att leta upp det och skriva av men kan göra det senare om det är någon som är intresserad.
    Ja gärna det!
  • Little Ms Chatterbox

SNABB FRUKTPAJ

Blanda ihop:
    150g smällt margarin
    1 dl socker
    3 dl vetemjöl
    1 tsk bakpulver

Fyllning:
    2 dl creme fraiche
    ½ dl socker
    2 tsk vaniljsocker
    1 ägg
    1 pkt hallon

Rör ihop pajdegen och klä en pajform. Rör ihop fyllningen och lägg i formen. Lägg över bären. Grädda ca 30 min 200ºc.

Hallon går att byta ut mot annan frusen frukt. Pajen blir som ett fast skal och fyllningen blir nästan som vaniljkräm och bären som små öar som simmar i krämen. God som efterrätt och lätt att ta med på "knytis".

• uniMog

eller gör smoothie-glass på dem.. mixa dem med lite mjölk eller yoghurt och lite av valfri sötning. Blir nästan som glass :-P

What do they need such good eyesight for anyway?
Svar på tråden Hur tinar man jordgubbar?