• MajaLinnéa

Nån med erfarenhet av skendräktiga tikar?!

Är det nån som har/har haft en skendräktig tik nån gång?

Jag misstänker att min 2-årga rottweilertik är skendräktig nämligen.
    Hon är fruktansvärt tjurig, tål inte längre sin hundkompis (en kasterad 2 årig rottweilerhane) och hennes bröst har börjat fyllas ut.
    Jag vet att hon inte är dräktig på riktigt, hon går alltid kopplad när vi är ute och går, och träffar inte några hanar.
    Hon har heller inte rymt någon gång.

Vad gör man åt henne? Låter det gå över bara?

• Svar på tråden Nån med erfarenhet av skendräktiga tikar?!
  • gabriella83s mamma

Det går över.Min systers hund hade en boll som den la till juverna, och tvättade bollen samtidigt.
    Kanske din tik behöver få en kull valpar.Det är väl som med människor....Hon vill bli mamma!

• Mistyday

Hej! Finns ett medel som man kan ge tiken för att minska syntomerna på skendräktighet.. annars brukar jag bara ta bort de saker som mina tikar tar och minskar mat mängde en bit och ökar motionen.. så brukar det gå över.. Lycka till

• MajaLinnéa

Det är avelsförbud på henne, så hon kan tyvärr inte få några valpar...
    Ja ja, jag får väl bara låta det gå över. Och motionera henne mer!

• lia76

Motionera henne mycket så hon inte tänker på valpar.
    Ta bort allt hon kan tänka sej att ha som valpar.
    Ta undan hennes mat för de ska inte äta så mycket mat.

Så inga leksaker, lite mat och mycker motion

Numer finns en bra medicin att använda vid skendräktighet. Den heter Galastop vet. och är receptbelagt. Medlet ges då hunden visar tecken på skendräktighet. Efter 5-7 dagar brukar de flesta av skendräktightens symtom vara borta.
    Den fick jag ge min tik då hon började producera mjölk i juvren.

VIll du läsa mer om skendräktighet så finns det att läsa här:
    www.agria.se/agria/index.nsf/LinkFrameSet&url=/agria/text.nsf/id/1594

Kram Lia, stolt mamma den 23/9-2006 till en liten Stella
  • MajaLinnéa

Hon har aldrig mat framme, utan hon får mat vid 8 på morgonen och 7 på kvällen. Äter dom inte upp maten när det bjuds så ställer jag undan den.
    Ska man behandla henne annorlunda nu då?
    Vara snällare/strängare/som vanligt?
    Ska man säga till henne när hon morrar åt vår andra hund, eller låta henne vara tjurig?

• lia76

det är bara att låta henne vara.
    Det är hormoner som spelar in

Jag menar... När en kvinan är gravid och har hormonsrubbningar så skäller man juh inte åt henne

Det går över efter ett tag.
    Se bara till att hon inte äter så mycket mat och att du motionerar henna

Kram Lia, stolt mamma den 23/9-2006 till en liten Stella
  • Themis

Jag förstår inte hur man kan hålla sällskapsdjur egentligen.

Jag brukar verkligen inte debattera för att djur och människor ska behandlas likadant men sätt in ditt eget namn istället för hundens ovan-skulle du ärligt vilja leva det livet?

"Jaså vill hon ha barn? Jamen sno hennes favoritsaker, ge henne mindre mat och mer motion så löser det sig nog ska du se?"

Fria människor har inget behov av att förslava andra varelser och jag mår dåligt av att läsa den här tråden, faktiskt.

• satanshomeboy

veterinären sa till mig: Mer motion och mindre mat..

• Enkiteng

Bimsan: Menar du allvar?? Hon "vill inte ha barn", det är "bara" hormoner som spökar! Ska man strunta i att kastrera katter också, de kanske vill bilda familj en vacker dag?

TS: Instämmer med föregående talare, aktivera och motionera henne, minska fodergivan och ta bort "låtsasvalpar". Hjälper inte det kan man kontakta veterinär för att få Galastop utskrivet. Problemen försvinner utan behandling också men det tar i regel längre tid. Yngre tikar med stora problem kan man kastrera, eftersom det finns risk att det återkommer efter framtida löp.

• pajas01

jag får ta bort hennes leksaker som hon bär runt på när hon e skendräktig.. hon har gosedjur som hon tar med överallt annars.. bär dem till matskålen...

men nu är hon 13år och har slutat me det men de va en jobbig tid

hoppas inte att den "nya" som är 6år kommer att ha något sånt för sig ehhe

• zegra

Hundar fungerar inte som människor så jämför inte djur med människor, snälla. Det är inte på något sätt så att alla tikar skall få valpar. I det fia får bara ett fåtal av tikarna i en flock valpar. Det är delvis därför de blir skendräktiga. Det är emot hundens natur att bli dräktig om den inte är alfatik. I vilda flockar är det bara de starkastre tikarna som blir dräktiga. Skulle en ranglåg tik valpa har alfatiken ofta ihjäl valparna. Däremot blir en del ranglåga tikar skendräktiga för att kunna hjälpa till med eller ta över yngelvården om något skulle hända alfatiken. Skendräktighet är något helt naturligt som fins kvar från den tid hunden levde fritt. Det är också därför många tikar som lever med andra starkare tikar inte börjar löpa.

• MajaLinnéa
    Themis skrev 2007-07-01 23:19:38 följande:
    Jag förstår inte hur man kan hålla sällskapsdjur egentligen.Jag brukar verkligen inte debattera för att djur och människor ska behandlas likadant men sätt in ditt eget namn istället för hundens ovan-skulle du ärligt vilja leva det livet?"Jaså vill hon ha barn? Jamen sno hennes favoritsaker, ge henne mindre mat och mer motion så löser det sig nog ska du se?" Fria människor har inget behov av att förslava andra varelser och jag mår dåligt av att läsa den här tråden, faktiskt.
    Men jag har ju redan skrivit att det är avelsförbud på henne!
    Hon hade inte klarat en dräktighet/föda valpar, och då är det väl inte att förslava henne att hindra henne från att bli dräktig?!
    Det är väl snarare det bästa för henne, eftersom hon inte skulle klara av att få valpar!
  • En mor

Till:Bimsan.Bli inte avis för att vi andra har  sällskapsdjur.

Till:TS. Min pudel har också haft lite hyss för sig i samband med skendräktighet.Bäddade ihop..tramapde runt.Ändå fanns det ingenting på just det stället att bädda emd.Hon krafsade på golvet.Jo..hon rev ihop sitt täcke på golvet..och lade sig bredvid.Verkar nästan som om adopterade husse som sin valp.Hon vaktade honom och pussade på honom ofta.Speciellt just extra mycket under den här skendräktighetsperioden.

• En mor

Till:TS
    Glömde säga att hon fått 4 valpkullar.Innan hon kom hem till oss förra året.

• adams morsa

Jag brukar ta väck min tiks leksaker, hennes bebisar så brukar det lugna sig!

• MajaLinnéa

Det lustiga är att hon har inga leksaker som hon låtsas är sina valpar. Hon har en mjuk korg att ligga i, och den vaktar hon över.

Svar på tråden Nån med erfarenhet av skendräktiga tikar?!