• hbe72

Massage när man är gravid?

Hej, någon som vet om massage är bra i början av graviditeten? Jag är i 7e veckan och har en tid bokad om en vecka. Undrar om jag skall gå eller avboka. Skulle verkligen behöva för ryggen och axlarna.

• Svar på tråden Massage när man är gravid?
  • Sanber

Har hört att man ska undvika massage i tiig gravbiditetdå man "sätter fart" på så mycket i kroppen med massage...jag skulle ha ringt min massör och frågat ehlt enkelt...

Mamma Till Världens Bästa Casper 15/12 -05 & Världens Bästa Pyre Bf 10/8 -07
  • emet

när jag utbildade mig till massör så, sa de att det är inga probem men att man säger till massören att du är gravid och att du får ligga på sidan och få lite lättare massage!

• moffis

Att massera ryggen ska inte vara nåt bra, tror det har med cirkulationen o att allt kan sättas igång. Innan v. 12 rekomenderar de inte ryggmassage, sen efter det så kan man bli masserad men försiktigt försiktigt o helst inte längs ner vid svanskotan. Detta är vad jag har hört o fått rekommendationer om.
    Jag hade avbokat det , unna dej en skön ansiktsmassage istället o be henne massera dina axlar med Kram

• Perniilla

i papprena ja har fått står det att de kan va bra att få massage för att slappna av i musklerna..

• hbe72

Det var en hel del blandade svar. Skall nog höra med min massör vad hon tycker. Vore skönt om det gick bra...

• Mar1lyn

min massör masserade försiktigt svanken i v.14, och sa att vissa menar att innan v.16 bör man inte massera svanken och fötterna. Men jag fick massage som vanligt på axlar, nacke och armar. Efter v.16 är det bara positivt att få massage.

• anna ruffs

jag går till sjukgymnast 1 gång i veckan och får ryggmassage. när jag blev gravid sa hon att jag inte fick få nån massage de första tre månaderna för att det kan stimmulera fram massa grejer.. prata med massören hon/han vet nog!

• Sussa76

oj... jag har fått massage i v. 13 av min kusin som är utbildad massör, sen har hon från och till under mina två graviditerar fått massera mig, lätt massage, hon har vetat om att jag varit gravid och det är ok om massören vet vad dom ska göra och inte göra sa även min barnmorska när jag frågade henne.

åkte även på ett spa (mkt höga betyg från det stället i flera tidningar) och samma sak där, det var inga problem bara jag talade om det så anpassade dom massagen efter det...

men gör det som känns bäst för dig, för mig kändes det bäst att få eftersom jag var så trött i kroppen, en skön avslappnande stund för "mig själv"... det är ju inte bra att vara stressad heller med en bäbis i magen... KRAM

• Snuttepluttis

Jag va på ett spa och hon sa att man inte ska få massage när man e gravid.. Men speciell gravid massage skulle gå bra.

• greeneyes

man ska alltid säga till massören att man är gravid. är det en seriös person med korrekt utbildning så ska de kunna avgöra vad man får göra och ej. hård o djup bindvävsmassage är definitivt förbjudet, men ex att sambon masserar en med lite olja är bara nyttigt.

BF 31/8 2007
  • Gizzie

man ska helst inte bli masserad dom första månaderna då man kan komma åt dom punkter där kvinnor stimulera förr i tiden när dom ville ha ett missfall, inget av detta är bevisad då men man ska ta det säkra före det osäkra.
    min lärare som jag hade i alternativ medicin sa till mig att jag ska inte vara med för säkerhetens skull, men ofta säger massörerna och liknande att dom inte vill utföra sina tjänster på gravida ifall denna får ett missfall kan de skyllas på dom då.

så vänta tills dom första månaderna är över, själv får jag massage sen v 25 tror jag.. är i v 34 nu..

• Lacuesta

Nehe d är bara struntprat.. om massören är utbildad och vet vilka nerver han ska/inte ska massera så är det inga problem!!

hade själv den undran tidigare i min graviditet.. då fick jag det bekräftat!!

• Busgrabbarnas mamma

Hörde en massör säga att man ska undvika massage i början av en graviditet. Eftersom det är så vanligt med missfall då så ville han undvika att gravida som fått massage och sen fått missfall skulle tro att det berodde på massagen. Massage i sig är helt ofarlig. Min pojkvän har masserat mig varenda dag sen jag blev gravid (är i v.17 nu).

Svar på tråden Massage när man är gravid?