• mii76

räkmacka ?!

tänkte mig inte för idag utan åt en räkmacka. ammade ca 2 timmar senare och ytterligare någon timme senare är min 11 veckors kinkig, gnällig och vill bara bäras. Räkmackan??
    Hur snabbt går den ut i bröstmjölken?
    Ska jag ge ersättning vid nästa mål så att magen får vila lite?

Tacksam för svar

• Svar på tråden räkmacka ?!
  • MianZ

men räkor är väl ingen fara?? eller?

• BaraPyssel

Är ditt barn allergiskt mot räkor? Jag har ätit räkor och kräftor när jag ammat båda mina barn!

• lia76

varför ska inte det vara bra
    räckmacka gör juh inget!

Du kan äta allt som du åt under din graviditet...
    Eventuellt undvika sådant man inte ska äta när man är gravid.
    Men en räckmacka är juh inte farligt

Inte säkert att det är räkmackans fel
    De kan bli gnällig ändå.
    Däremot om det kanske var lök eller nåt på mackan så kan de få ont i magen.

Kram Lia, stolt mamma den 23/9-2006 till en liten Stella
  • sassy123

Nej då det är inte räkmackan, h*n vill nog ha lite närhet bara . Du kan äta vad du vill när du ammar förutom fisken.

• mii76

skaldjur är en av de saker man väl ska tänka lite extra på, som jordgubbar och choklad

Ingen allergi vad jag tror. "Bara" extra kinkig.

• MianZ

Jag åt massor med choklad när jag ammade Inga problem, men det är förstås olika.

• mii76

Ingen som vet hur snabbt det jag äter går ut i bröstmjölken??

• BaraPyssel
    mii76 skrev 2007-07-03 08:58:09 följande:
    Ingen som vet hur snabbt det jag äter går ut i bröstmjölken??
    En timme eller två kanske, så lång tid tog det innan Lucas fick ont i magen när jag ätit mjölkprodukter.
  • Maui

Enligt min sjuksköterska på BVC så ska man undvika att enbart äta skaldjur, typ räkfrossa eller kräftskiva, men äter man en liten mängd eller tillsammans med ytterligare tillbehör så ska det inte vara någon fara.

Sen kan man ju ha lite extra koll, om man har ätit extra mycket av t ex skaldjur eller jordgubbar, på om bebben får utslag eller visar andra tecken på att inte tåla det man har ätit.

• knodden och vi

Jag åt smörgåstårta med räkor på och pojken fick knip o utslag, det är olika vilka som reagerar o vilka som inte gör det.
    2-3 timmar sa min bvc-skk att det tar.

• lisa lilla

Hej.. jag har ätit skaldjur 2 ggr totalt och lillen har fått riktigt ont i magen.. och skrikigt.. kommer att vänta ytterligare att prova igen om det nu var skaldjur.. (han är snart 6 månader och jag helammar) Jag åt det till lunch och han fick ont på kvällen.. så kanske sitter det i mjölken i ett halvt dygn.. jag fick köra ersättning och pumpa och slänga för att vara på den säkra sidan.. och vips blev han gladare..

Vissa jag talat med har inte haft alls problem med skaldjur så det är väl bara att prova sig fram... (jag äter både jordgubbar och choklad utan att jag märker något)

Svar på tråden räkmacka ?!