• In vivo

Urinvägsinfektion eller tryck på blåsan?

Igår började jag helt plötsligt bli kissnödig oftare än vanligt, gick på toan någon gång varje eller varannan timme.

Jag känner inte av det när jag ligger ner, så jag undrar om det kan vara så att det börjar bli trångt och livmodern trycker mot blåsan? Jag går inte upp oftare på natten. (Jag är i v.30)

Jag Kan även känna att barnet sparkar mot blåsan, eftersom jag stötvis blir kissnödig.

Dessutom har jag numera svårt att hålla tätt vid hosta och nysning.

Tror ni att det är tryck mot blåsan eller urinvägsinfektion? Någon annan som har upplevt samma sak?

• Svar på tråden Urinvägsinfektion eller tryck på blåsan?
  • tezz840

jag känner samma sak.. när jag väl blir kissenödig, då är det bråttom.
    har svårt att hålla tätt när jag nyser. rätt jobbigt för jag nyser typ 30 ggr om dan... =)
    jag kollade mig precis hos bm och hon sa att jag inte hade någon urinvägsinfektion, så antagligen är det bebisen som trycker på blåsan.

• honyponken

hade samma när jag väntade elina. sprang jämt och ständigt till toan för att kissa tyckte jag. det var hon som tryckte mot blåsan :)

• In vivo

Går/gick det bättre för er att ligga ner? blev ni mindre kissnödiga då?

• tezz840

jag springer alltid på toa när jag blir kissenödig.. vågar inte chansa.. =)

• greeneyes

Om man har symptom på UVI så ska man lämna urinprov för odling till MVC. Be att få ett provrör o använd sedan morgonurinet. Det är inte bra att gå med UVI om man är gravid.

Dock är det vanligt att man får såna känningar under graviditeten, o det kan vara barnet som klämmer mot blåsan, ligger illa till osv. Men det är alltid bra att kolla upp!

BF 31/8 2007
  • annmi

Säkerligen bebisen Blir lättare efter Fl..Kanske ligger bebben långt ned oxå

Kram

• In vivo

Ni som har haft urinvägsinfektion, har ni haft problemen även på natten? Jag går bara upp en gång per natt, precis som innan jag började känna mig extra kissnödig i "upprätt läge".

• Mimer

Har precis som du. Trycket lättar när jag ligger ner, går o kissar 1-2 ggr per natt inte mer än förut, men behöver gå oftare på dagen när det liksom trycker på

• Mimer

Är nu i v 32 och har haft så senaste tiden 2-3 veckor sen

• Mama2005

Jag har upplevt samma sak som du beskriver. I mitt fall var det urinvägsinfektion som jag nu fått behandling mot. Ska göra nytt odlingsprov på onsdag för att kolla så infektionen är borta. "Kissbesvären" är iallafall inte lika många nu.

Svar på tråden Urinvägsinfektion eller tryck på blåsan?