Någon som har ett lutat golv?
Vi funderar på att luta och vitolja ett furugolv. Så nu undrar jag om någon har ett liknande golv och om det är mycket svårt att hålla rent?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-07-01 22:13:03:
menar avlutat
Vi funderar på att luta och vitolja ett furugolv. Så nu undrar jag om någon har ett liknande golv och om det är mycket svårt att hålla rent?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-07-01 22:13:03:
menar avlutat
Mina föräldrar har och det är inte det enklaste golvet att hålla rent..
Nä, mitt golv är inte lutat, mitt är rakt *asg*
-Sorry, jag kunde inte låta bli
Hoppas du får bra svar
Vi har slipat alla våra golv på övervåningen och sedan lutat dem för att föhindra gulning. Därefter såpade vi golven med vitpigmenterad såpa. Vi var inne på olja först, men blev rekommenderade såpa. Främsta anledningen att det är knöligt att olja, inte nog med att man måste slipa golven, man måste hyra en annan maskin för att olja in golven - någon polermaskin. Enligt färghandlen kan man inte olja för hand med bra resultat, utan det måste till maskin. Dessutom ska det torka och blir kladdigt om man tar för mycket och allt. Så vi valde såpat. Har bara bott i huset ett par månader och vet inte så mycket om hur tåligt det är. Men än så länge har det varit lättstädat. Vi har bara spillt lite juice en gång och det gick att få bort. Vi underhåller det regelbundet med golvsåpa - utan vitt pigment, när vi våttorkar efter dammsugning. Vi har tagit på mer vitsåpa en gång för att få det lite ljusare. Räknar med att behöva såpa med pigment någon gång om året och vanlig såpa vid vanlig städning.
Golven är helt fantastiska att gå på kan tilläggas.
Vi har bara såpat på övervåningen där det råder skoförbud, på nedervåningen har vi lutat och lackat istället - tåligare. Vänner till oss säger att såpat bara blir bättre och tåligare med åren, ju fler gånger man har såpat.