• Anonym

Mamma vid 34 - för gammal?

Jag har ett barn sedan tidigare, men skulle så gärna vilja bli gravid igen. Skulle i så fall vara 34 år när detta barn föds. Tycker ni att jag är för gammal för barn då, eller är det bara jag som har drabbats av åldersnoja? Vill inte att mina barn ska behöva lida pga min ålder.

Och hur lätt eller svårt är det egentligen att bli gravid vid denna ålder?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Mamma vid 34 - för gammal?
  • Lequisha

Jag är 33 och fick mitt första barn i måndags. Känns jättebra. Varför skulle det inte
    Kör hårt!

• lizzi

Gammal mamma vi 34??? Nejnejnej!! Kör hårdt!! Lycka till!

• kex1

Min mammma fick min lillasyster när hon precist hade fyllt 38år!
    Jag vet inte hur svårt det är att bli gravid vid den åldern, men hon fick ett tidigt mf några månader innan hon blev gravid med lillasyster + att hon har varit rökare sen hon var 16år!
    Men det där är väl olika från person till person...
    Jag tycker inte att hon var för gammal för en "sladdis" iaf!
    Lycka till!

• MSoSueMe

nej vet du vad. var får du det här ifrån? antar att du inte bor i stockholm? här är de flesta förstagångsmammor närmare 40.
    varför skulle dina barn "behöva lida för din ålder"? tror du att de bryr sig om dina eventuella rynkor eller hur menar du? ett barn vill väl framför allt ha en bra, trygg och kärleksfull förälder!

• MSoSueMe

och fertilitet är något helt individuellt.
    det finns 40-åringar som är superfertila och 25åringar som är sterila. däermot så blir det ju svårare för de flesta över 35.

• Momsie

Oj, jag var äldre än du när min enda dotter på jorden blev till...men du kanske har väldigt unga föräldrar omkring dig?

Det finns trådar för föräldrar i samma ålder som du, kanske vore idé att titta in där? : )

Om du vill ha en länk så ska jag kolla om jag inte har e sparad, annars är det bara att söka på 30+ mammor, finns även 40+ mammor om du vill känna dig riktigt ung ; )

• Anonym

Tack för era snälla svar! Jag har nog bara drabbats av åldersnoja, eller kanske hängt lite för mycket här på familjeliv. Tycker dock att det har dykt upp så många artiklar om graviditet och ålder på sistone, att det är mycket svårare att bli gravid, att graviditeten och förlossningen blir jobbigare, att vi kvinnor har vår peak runt 20 osv. När man läser allt detta så känner man sig ju nästan som en relik från stenåldern.

• Jenna3

Min mamma var 37 när jag föddes. Kör på!

• Bebbe2006

Hellre 40 än 20 tycker jag. Helt klart.

Men det är in åsikt

Själv var jag 31. Perfwkt, tycker jag.

Svar på tråden Mamma vid 34 - för gammal?